Het leven is druk. Maar liefst 1 op 6 heeft last van burn-outklachten. Hoe leef je gezond en luister je naar je lichaam? Claudia Van Avermaet vertelt in haar nieuwe boek ‘Repower’ hoe. Ze vertelt voor het eerst openhartig over haar eigen burn-out en deelt een handig 7-wekenplan om je lichaam terug in balans te brengen.

Je vertelt zelf over je burn-out in het boek. Hoe moeilijk was dat?

“Het heeft wel wat moed gekost. Dit is ondertussen mijn zesde boek en pas nu vond ik het lef om dieper in te gaan op mijn persoonlijk verhaal. Na mijn scheiding kreeg ik het moeilijk, ik moest opeens terug zelf alles gebolwerkt krijgen, zorgen voor de kinderen en  dat met een lager inkomen. Ik probeerde mijn stress weg te krijgen door harder te werken en meer te sporten. Maar hoewel sporten heel gezond is, kun je ook in overdrive gaan. Op een gegeven moment kon mijn lichaam het niet meer aan.”

“Als je de hele tijd het gaspedaal induwt, en de rem niet meer werkt, vlieg je op een gegeven moment tegen de muur”

Hoe merkte je dat, wat voor klachten kreeg je?

“Ik crashte compleet. Als je de hele tijd het gaspedaal induwt en de rem niet meer werkt, vlieg je op een gegeven moment tegen de muur. Ik kreeg angstaanvallen, hyperventilatie en spierpijn. Ik kon niet anders dan mijn lichaam  te resetten. Dat deed ik onder andere door yoga. Maar gemakkelijk was het niet, de eerste keer zat ik letterlijk te huilen op mijn yogamat omdat ik mijzelf tegenkwam. Door gezonde voeding, ademhalingsoefeningen en die yoga vond ik mijzelf terug.”

En nu wil je jouw verhaal wel delen?

“Ik merk dat heel veel mensen met dezelfde klachten kampen. En als ik mensen dankzij dit boek een hart onder de riem kan steken, doe ik dat graag. Ons lichaam is complex: voeding, beweging, hormonen, stress… Ze hebben allemaal een invloed op ons. En het is belangrijk de oorzaak van het probleem aan te pakken. Bovendien moet het taboe doorbroken worden. Als je griep hebt, wordt dat aanvaard. Maar wanneer je langer ziek bent, krijg je opmerkingen. Alles moet ook zo snel gaan in onze maatschappij, maar waarom eigenlijk?”

In het boek gaat het uitgebreid over voeding, nochtans at jij altijd wel gezond?

“Ik at inderdaad best gezond, maar ik ben mijn voeding echt gaan analyseren. En je kunt zoveel met voeding. Wist je bijvoorbeeld dat je meer lichaam meer vitamine C verbruikt als je stress hebt. Je doet er daarom goed aan veel vitamine C op het menu te zetten. Dit is slechts één voorbeeld, er zijn heel veel ingrediënten die een positieve impact op je hebben. In het boek staan tal van recepten om al die gezonde ingrediënten te combineren.”

“Als je griep hebt, wordt dat aanvaard. Maar wanneer je langer ziek bent, krijg je opmerkingen. Alles moet ook zo snel gaan in onze maatschappij, maar waarom eigenlijk?”

Daarnaast is er natuurlijk ook veel focus op beweging. Hoe moeilijk is het voor minder sportieve types?

“Het is hoe dan ook een kwestie van opbouwen. Toen ik in mijn burn-out zat, was ik al moe na vijf minuten wandelen. Ik was nochtans leerkracht lichamelijke opvoeding en heb altijd gesport. Dus voor iedereen is het een uitdaging. Door eenvoudige oefeningen te doen (in het boek) vind je terug connectie met je lichaam. En dan kun je langzaam opbouwen en kijken wat bij je past.”

Ben je dan in zeven weken van je burn-out af als je het plan volgt?

“Opstaan na een burn-out of ziekte neemt tijd in beslag. Maar dit plan volgen is alvast een goede stap. Dat wil ik trouwens zeker meegeven. Het boek is er voor iedereen, niet alleen voor mensen die een burn-out hebben. Stressklachten hebben we bijna allemaal. Je lichaam is zo belangrijk, verzorg het goed en luister ernaar. Voorkomen blijft nog altijd beter dan genezen.”

Meer over burn-out: