Home Gezond Van 40 tot 60: gezonde voeding voor elke leeftijd

Van 40 tot 60: gezonde voeding voor elke leeftijd

Van 40 tot 60: gezonde voeding voor elke leeftijd

Elke levensfase heeft je lichaam andere voedingsstoffen nodig. Wat belangrijk is op je veertigste is helemaal anders op je zestigste. Het is dus belangrijk je voeding aan te passen aan je leeftijd, maar hoe?

Op je veertigste..

Je werkt aan je carrière, thuis is het vaak druk en daarnaast moet je ook je sociaal leven onderhouden. Als je na deze uren nog tijd voor sport en ontspanning neemt, heb je voedingsstoffen nodig waarbij je spieren en bloeddruk de nodige aandacht krijgen.  Eet je al gezond, dan krijg je normaal de nodige mineralen binnen die nodig zijn voor een goede bloeddruk en om je optimaal te kunnen ontspannen. Om je kalium –en magnesiumwaarden hiernaast op peil te houden, eet je best bananen, brood en melk. Deze zijn rijk aan zowel kalium als magnesium en zijn goed voor je bloeddruk en spierenLees hier ook welke sporten het beste bij je leeftijd passen!

Hop naar de 50!

We hebben het voorbije decennium niet altijd een even gezonde leefstijl gehanteerd. Onze darmflora gaat erop achteruit, onze spijsverteringsorganen gaan minder goed functioneren en onze maagzuurproductie gaat afnemen waardoor een tekort aan maagzuur voorkomt. Ons voedsel blijft langer in de maag hangen en ook de werking van de alvleesklier gaat achteruit, wat ervoor zorgt dat eiwitten en vetten niet goed worden verteerd. Door die minder goede werking verhogen je kansen op verschillende ziektes. Om de goede bacteriën in onze darmflora te ondersteunen, kunnen we dagelijks probiotica nemen. Lees wel goed de verpakking. Zuivelproducten in de supermarkt zitten vaak vol suiker en dat is net wat je moet mijden. Vervang koffie door thee en probeer alcohol te schrappen. Heb jij het gevoel dat je katers erger zijn naarmate je ouder wordt? Hier lees je hoe dat komt.

Een zestiger?

We zijn het er allemaal wel over eens: Vanaf ons zestigste zijn we sneller vermoeid en minder geconcentreerd. Om dit tekort aan vitamine B op te lossen eten we best voldoende vlees. Een tekort aan deze B-vitamines maakt ons vermoeid en heeft effect op onze concentratie. Wanneer je medicijnen slikt moet je hier zeker extra aandacht aan schenken. Medicijnen kunnen soms invloed hebben op de opname van vitamines en ook andersom. Wanneer we bijvoorbeeld langdurig maagzuurremmers innemen, vergroten we de kans op een vitamine B12-tekort. Lees daarom zeker de bijsluiter of neem contact op met je arts. Ben je vaak vermoeid? Lees dan zeker ook deze 9 redenen waarom dit zo is! 

 

Wil je graag extra voedingstips voor een mooie en jonge huid? Lees dan zeker dit artikel van yoga-en lifestylecoach Goedele Leyssen. Lees ook over deze 15 voedingsmiddelen die je eetlust meteen remmen.

SOURCE: Margriet