Home Gezond Dit is volgens de wetenschap de beste work-out om af te vallen

Dit is volgens de wetenschap de beste work-out om af te vallen

Dit is volgens de wetenschap de beste work-out om af te vallen

De feestdagen komen eraan! Warme glühwein, heerlijk eten en hartverwarmende dessertjes. Maar natuurlijk wil je er ook stralend uitzien in je party outfit. Volg geen crashdieet, maar begin nú al met je goede voornemen en ga naar de sportzaal. Wil je graag afvallen, dan is dit jouw work-out volgens wetenschappelijk onderzoek. 

Wil jij weten of je bent afgevallen door het harde labeur in de sportzaal? Dat snappen we, maar je weegt je best niet vlak na het sporten. Hier ontdek je waarom en op welke andere momenten je ook beter de weegschaal vermijdt. 

In de studie, gepubliceerd in Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, bekeken de onderzoekers met welke verschillende aerobic-trainingen je het meest gewicht verliest. Ze hielden daarbij ook rekening met andere factoren als vetmassa, spiersterkte en de fysieke toestand van vrouwen. De deelnemers hadden overgewicht of obesitas en werden onderverdeeld in groepen: sommigen deden een high-impact sessie waar ook krachttraining aan bod kwam, anderen deden een high-impact sessie.

Welke sporten zijn het best?

De vrouwen die het high-impact programma kregen moesten 4 keer per intensieve cardiotrainingen doen. Onder andere kickboksen, danslessen, bootcamps en intervaltrainingen (bv. Squats, burpees,…) kwamen hier aan bod. Een les bestond telkens uit 10 minuten opwarmen, 40 minuten intensief trainen en 10 minuten afkoelen.

De andere groep deed 4 keer per week een minder intensief programma, krachttraining gecombineerd met minder intensieve cardio-oefeningen (geen springen dus). De dames warmden 10 minuten op, deden 30 minuten ritmische aerobics (denk bv aan een les step-aerobics), gevolgd door 20 minuten krachttraining (oefeningen op fitnesstoestellen). 10 minuten werd er afgekoeld. De gewichten waarmee ze werkten tijdens de krachttraining werden geleidelijk opgebouwd.

Na 24 weken trainen ontdekten de onderzoekers dat beide groepen waren afgevallen en in betere conditie waren, maar er waren ook enkele verschillen. De vrouwen die aan hogere intensiteit trainden, verloren meer vetmassa en lichaamsgewicht dan de andere groep. Maar de vrouwen die een training met een lagere intensiteit combineerden met gewichtheffen, bouwden meer spiermassa op, goed voor het metabolisme dus.

Graag proteïnen eten na je training? Hier vind je 5 voedingsmiddelen die nog meer eiwitten bevatten dan een ei.

De conclusie van wetenschappers

Trainingen aan hoge intensiteit waarbij je hartslag de hoogte in schiet, is goed om sneller gewicht te verliezen en vetmassa kwijt te geraken. Maar dat wilt zeker niet zeggen dat de trainingen aan lagere intensiteit niet waardevol zijn. Want dankzij deze trainingen geef je je metabolisme een stevige boost omdat je spiermassa opbouwt, en in rust verbruiken spieren een pak meer calorieën, op lange termijn heeft dat belangrijke gevolgen dus.

Onze tip? Combineer de twee dus en wissel af. Ga zo nu en dan eens voor een stevige work-out, maar maak ook tijd voor minder intensieve sporten gecombineerd met krachttraining. En vooral: zoek een sport waar je je met plezier in uitleeft, want dat blijft dé grootste kanshebber om het vol te houden.

Meer tips die je helpen om enkele kilo’s te verliezen:

BRON: Women's Health Magazine