Volgens Frédéric Saldmann, voedingsdeskundige en cardioloog van beroemde Franse sterren, is ons lichaam een fantastische machine die zichzelf weet te verdedigen en te herstellen. Als ze tenminste niet overrompeld wordt door externe factoren zoals luchtvervuiling, stress, etc.

 

“Voor elk kwaaltje slikken mensen een ander pilletje. Alsof medicijnen je ontslaan van je verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid. Bovendien hebben ze vaak neveneffecten die een nieuw probleem doen ontstaan. Denk maar aan hartpillen waar je maagzuur van krijgt, maagzuurremmers waar je migraine van krijgt, of hoofdpijnpillen die hartritmestoornissen geven. Het is vaak een vicieuze cirkel. Maar er is een andere aanpak: in plaats van bijvoorbeeld angstremmers te slikken kun je beter je libido stimuleren. Dat maakt stoffen vrij die je gelukkig maken en verbondenheid doen voelen.” We zijn zelf ons beste medicijn, stelt Saldmann. “Slechts 15% van de ziektes is genetisch bepaald.”

10 x tips van Dr. Frédéric Saldmann

  • Eet minder. “Overgewicht is gevaarlijk, want het verhoogt het risico op kanker, hart- en vaatziekten. 30% minder calorieën eten, betekent 20% langer leven.”
  • Eet trager. Het duurt immers 5 minuten voor het signaal van verzadiging je hersenen bereikt.
  • Elke dag minstens een halfuur bewegen, vermindert het risico op kanker, alzheimer, hart- en vaatziekten met 40%. De eerste 20 minuten verbrand je suiker, daarna pas de slechte vetten.
  • Voldoende seks (minstens 12 x per maand) verhoogt je levensverwachting. Bovendien voel je je gelukkiger en meer verbonden.
  • Een frisse, verduisterde slaapkamer zonder beeldschermen is de basis voor een goede nachtrust. Ga altijd op hetzelfde tijdstip slapen, zodat je lichaam het onderscheid leert tussen actief zijn en in rust.
  • Vast regelmatig om je gewicht te reguleren en je organisme te verjongen. Bonussen: minder astma, allergie en reuma en een stralendere teint.
  • Spoel je mond dagelijks met een oplossing van water, een halve eetlepel zout en essentiële olie van lavendel om ademhalings- en mondinfecties te verminderen.
  • Een koude douche boost je immuniteit, verstevigt je huid en aderen en maakt endorfines vrij. Bovendien verbrand je er in 2 minuten 200 calorieën mee!
  • Je slaapkamer is een belangrijke bron van pollutie. Verlucht de ruimte dagelijks en ververs elke week de lakens.
  • Fluit 30 seconden. Dat triggert een geluksgevoel in de hersenen en geeft je mondspieren een work-out.

Meer tips voor een gezonder leven: