De zomer staat voor de deur, het seizoen waarin we graag ons lichaam in topvorm brengen. Yoga- en lifestylecoach Goedele Leyssen helpt je graag op weg met een reeks tips én een nieuwe Total Body & Soul Workout concept.

 

Toen ik een maand of twee geleden ’s ochtends om 7 uur met Moyo de hond ging wandelen, was er buiten geen kat te bespeuren. Nu is het soms bijna file op de bosweggetjes die we nemen. Zat jij enkele maanden stil, maar voel je het ook kriebelen om weer in beweging te komen? Hier kan je je aan verwachten:

1. Spierpijn (maar ook sterkere spieren)

No pain, no gain. Van zodra je je spieren aan het werk zet, ontstaan er kleine microscheurtjes. Het is het pijnlijke herstelproces dat daarop volgt waar je sterker van wordt. Meestal zie je twee dagen na je workout het meeste af. Het goede nieuws is dat als je regelmatig traint, de pijn geleidelijk afneemt. Let wel sowieso op dat je je eerste lichamelijke inspaningen een beetje doseert. Veel mensen gaan in hun enthousiasme voor de volle 100% als ze beginnen sporten, waardoor ze de rest van de week de trap niet meer op of af kunnen.

2. Meer energie

Het is best mogelijk dat je je vermoeider voelt wanneer je na een lange tijd stilzitten weer begint te sporten. Dat komt omdat je lichaam niet gewoon is om zoveel energie te verbruiken. Na een tijdje zal je echter merken dat sporten je juist meer energie geeft. Een lichaam in beweging bouwt namelijk nieuwe energiefabriekjes waardoor er meer ATP (energie) aangemaakt kan worden. Door de vorming van nieuwe bloedvaatjes in de spieren wordt ook het zuurstoftransport in je lichaam geoptimaliseerd.

Lees ook: 5 must-do’s van Goedele Leyssen voor een energieke en gelukkige dag

3. Betere slaapkwaliteit

Uit een grote studie van de National Sleep Foundation met 3081 volwassenen bleek dat bewegen en beter slapen hand in hand gaan. De deelnemers die 2,5 uur per week gemiddeld tot heel intens aan sport deden, hadden minder last van een slaperig gevoel overdag. Dat wijst op een goede slaapkwaliteit.

Lees ook: 5 gouden tips van yoga-coach Goedele Leyssen om te slapen als een roosje

4. Minder stress / Meer fun

Sporten heeft een anti-stress effect. Tijdens een stevige work out zweet je je frustraties uit. Nadien is je geest rustig en kun je betere beslissingen nemen. Van beweging krijg je ook een roze-wolk-gevoel doordat het je lichaam stimuleert om endorfines -feel good moleculen- te produceren.

5. Meer honger

Kun je bij wijze van spreken een paard eten na je workout? Dat is niet zo vreemd. Je hebt net tegen een recordtempo calorieën verbrandt en je lichaam is toe aan een tankbeurt. Je hoeft je honger niet te negeren, maar kies zeker voor gezonde snacks met een goede verhouding eiwitten- koolhydraten. Daar krijg je een voldaan gevoel van, en je houdt er snack attacks mee op een afstand. Ik ga meestal voor een banaan of een appel met pindakaas, kokos- of amandelyoghurt met wat gedroogd of vers fruit, een handjevol noten of stukjes wortel met een hummusdip, amandel- of kokosyoghurt met bessen of een avocadodip of een smoothie met bevroren banaan en een grote schep plantaardig proteïnepoeder.

Ook al zijn er zoveel voordelen aan regelmatig sporten, de kans is heel groot dat je op een bepaald moment toch je bezwete handdoek in de ring gooit. Wees niet te hard voor jezelf. Het is niet omdat je een workout of twee (of meer) mist, dat alles verloren is. Zoek bondgenoten, ga naar een groepsles, zet kleine dagelijkse en wekelijkse doelen voor jezelf om je geïnspireerd en gemotiveerd te houden, focus opnieuw op waarom je ook alweer meer wilde sporten (ik gaf je net een heel aantal redenen) en bedenk alvast een leuke beloning voor als je weer op koers bent.

Zet je plannen om in de realiteit

Weet je wel dat je wilt bewegen, maar heb je geen idee hoe eraan te beginnen? Wil je naast een betere conditie ook soepeler, sterker en rustiger worden? Schrijf je in voor mijn nieuwe Total Body & Soul Workout concept. We starten vanaf donderdag 24 mei!

Meer info op www.goedeleleyssen.com

 

Nog meer tips voor de zomer: