Lage rugpijn wordt soms ‘de kwaal van de eeuw’ genoemd. En dat je thuis niet over een ergonomische bureaustoel beschikt, helpt niet. De beste remedie tegen lage rugklachten is en blijft bewegen op de juiste manier, maar een gezonde levensstijl is ook  voor je (onder)rug. Sportinstructrice en voedingsdeskundige Delphine Steelandt deelt haar beste tips om snel komaf te maken met lage rugpijn o.a. dankzij enkele eenvoudige stretch oefeningen.

1. Drink nog meer water

Dat voldoende water drinken heel belangrijk is, hoef ik je natuurlijk niet meer te vertellen. Wist je dat je rugklachten kan verminderen door veel water te drinken? De tussenwervelschijven van de rug bestaan voor een groot deel uit water. Het zijn de ‘schokdempers’ van ons lichaam. Bewegen veroorzaakt druk op de tussenwervelschijf. Als je te weinig drinkt, raakt de vochtbalans van de schijf verstoord. Gevolg: rugpijn.

Ook spieren zijn voor ongeveer 75 procent opgebouwd uit water. Een tekort aan water zorgt dat ze minder goed functioneren en dat je spierkrampen krijgt. Ook door nierproblemen kan je last krijgen van lage rugpijn. De nieren zorgen voor de verwerking van de afvalstoffen die het lichaam produceert. Hoe meer water je drinkt, hoe makkelijker de nieren het hebben om die afvalstoffen weg te spoelen. Drink water met Na+ onder de 15, groene thee en water met vers fruit, kruiden of groenten is natuurlijk ook uitstekend ter afwisseling.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3 4
bekijk op één pagina

Meer tips voor je rug: