Je hebt misschien net als ons enkele goede voornemens gemaakt, maar het een is al eenvoudiger dan het ander. Wil jij graag wat minder suiker op het menu zonder dat je cold turkey moet gaan en zowat alles moet bannen, dan helpt dit 7-stappenplan je op weg.

Natuurlijk mag je jezelf af en toe trakteren op een dessertje. Maar suiker is erg verslavend en zit in veel meer voedingsmiddelen dan je zou denken. En het is niet gezond.  Overmatig suikergebruik kan zorgen voor overgewicht of obesitas, en maakt je zelfs ziek. Ziektes als diabetes type 2, bepaalde kankers en hart- en vaatziekten worden veroorzaakt door overgewicht.

Zowel op mentaal als fysiek vlak is het niet eenvoudig de verslaving te doorbreken. Toch zijn er heel wat gezondheidsvoordelen: betere concentratie, meer energie, een betere nachtrust en minder humeurschommelingen. Om nog maar te zwijgen van het gewichtsverlies. Voedingsdeskundige Hannah Braye verklapt aan Daily Mail een plan om het in 7 dagen aan te pakken.

Dag 1: zoek uit wat jouw verleidingen zijn

Terwijl de een suiker eet uit gewoonte, is de ander een echte emo-eter. Om gewoontes te doorbreken, moet je eerst ontdekken wat jouw verleidingen zijn. Kun jij het écht niet laten om tegen 11 uur naar een snoepautomaat te gaan, eet jij altijd een lekkere snack in de sofa na een stressvolle dag of zeg jij nooit nee tegen die chocolade van je collega? Zoek uit wat je zwaktes zijn, zo kun je er beter mee om.

Dag 2: maak je kasten leeg

Uit studies blijkt duidelijk: je hebt minder sugar cravings als er minder suiker in de buurt is. Koop dus geen koeken, chocolade en andere suikerige verleidingen meer. Kan manlief niet zonder zijn koekjes? Steek ze in een gesloten koekjestrommel in de kast. 

Dag 3: weg met verwerkt voedsel

Beperk je niet enkel tot koekjes en snoep. In zowat al het verwerkt voedsel zit heel wat suiker. Het is een kwestie van zelf met verse ingrediënten aan de slag te gaan. Geen idee hoe? Pascale Naessens weet raad.

Dag 4: kies enkel nog voor volle granen

Als je kiest voor volle granen (denk aan bruine pasta, volkoren brood,…), val je sneller af dan als je kiest voor de witte variant. Snelle koolhydraten (wit brood, witte rijst,…) worden sneller omgezet in suiker. Daarnaast bevatten de volle granen veel vezels. Die zijn gezond, geven je metabolisme een boost en doen je minder naar suiker verlangen!

Dag 6: verminder je alcoholgebruik

Helaas, alcohol is een van je grootste vijanden in je strijd tegen suiker. Zeker wanneer het gemixt is met suikerige drankjes. Als je toch wilt drinken, kies je liefst voor witte drank (bv. witte wodka) met spuitwater en limoen. Bovendien blijf je dan goed gehydrateerd.

Dag 7: balans is de sleutel

Laten we eerlijk zijn, de kans dat je helemaal geen suiker meer eet, is bijna nihil. Maar wil je toch proberen minder suiker te eten, maak dan de juiste keuzes. Vervang je suiker door rijstsiroop, ahornsiroop, kokossuiker of honing. Deze hebben een zoete smaak, maar in tegenstelling tot suiker, ook vitamines en mineralen. Toch overdrijf je beter niet! Want ze zijn ook verslavend. Bovendien is balans noodzakelijk. Je levensstijl veranderen doe je niet met een vingerknip, je moet geduld hebben en langzaamaan opbouwen. Wees dus niet te streng voor jezelf als je in de verleiding komt.

Meer tips voor een gezond 2020: