Je hebt misschien net als ons enkele goede voornemens gemaakt, maar de een is al eenvoudiger dan het ander. Wil jij graag wat suiker op het menu zonder dat je cold turkey moet gaan en zowat alles moet bannen, dan helpt dit 7-stappenplan je op weg. Samen gaan we ervoor!

Natuurlijk mag je jezelf af en toe trakteren op een dessertje. Maar suiker is erg verslavend en zit in veel meer voedingsmiddelen dan je zou denken. En het is niet gezond.  Naast het feit dat overmatig suikergebruik kan zorgen voor overgewicht of obesitas, lijdt het tot verschillende ziektes zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Maar zowel op mentaal als fysiek vlak is het niet eenvoudig de verslaving te doorbreken. Toch zeggen velen dat ze na het eten van minder suiker beter geconcentreerd zijn, meer energie hebben, gewicht verliezen, beter slapen, minder last hebben van humeurschommelingen en zich over het algemeen beter voelen. De moeite waard om het te proberen dus, maar hoe pak je het nu best aan? Voedingsdeskunidge Hannah Braye verklapt aan Daily Mail een plan om het in 7 dagen aan te pakken. Wij gaan ervoor, doe je mee?

Dag 1: zoek uit wat jouw verleidingen zijn

Velen van ons gaan voor gesuikerd eten uit gewoonte of omdat we emo-eters zijn en dus naar suiker grijpen als we stress of verdriet hebben. Om gewoontes te doorbreken, moeten we eerst ontdekken wat onze eigen verleidingen zijn. Kunnen we het niet laten om tegen 11 uur naar de snoepautomaat te gaan, kun je niet nee zeggen tegen die cake van de jarige collega of geniet jij na een stressvolle dag van een snack in de sofa? Eens je weet wat je zwaktes zijn, kun je beter omgaan met die zwakke momenten.

Dag 2: maak je kasten leeg

Uit studies blijkt dat mensen minder geneigd zijn om sugar cravings te hebben, als de suiker minder nabij is. Het is veel minder waarschijnlijk dat je ’s avonds door de gietende regen naar de winkel wandelt, omdat je zin hebt in koeken dan dat je even naar de keuken wandelt om dat pak koeken te nemen. Er zit dus niets anders op dan je kasten leeg te maken en alle suikerige verleidingen weg te halen. Weggooien is zonde, geef je voedsel aan een goed doel of aan een collega die niet meedoet aan het stappenplan.

Dag 3: weg met verwerkt voedsel

De eenvoudigste manier om suiker te bannen uit je dieet is eigenlijk gewoon door geen verwerkt voedsel meer te eten. Kook dus met ingrediënten die je zelf verwerkt. Uiteraard zet je veel groenten op het menu. Op deze manier weet je precies wat er in je gerechten zit en kun je recepten aanpassen zodat er weinig of geen suiker in zit. Neen, je hoeft niet de beste kok ter wereld te zijn om dit aan te kunnen. Salades en soepen zijn eenvoudig te maken, lekker en erg gezond. Of vermijd dat je veel moet koken door je verse ingrediënten in een slow cooker te bereiden. Dat duurt een paar uur, maar je hoeft er verder niet mee bezig te zijn.

Dag 4: kies enkel nog voor volle granen

Als je kiest voor volle granen (denk aan bruine pasta, volkoren brood,…), val je sneller af dan als je kiest voor de witte variant. Snelle koolhydraten (wit brood, witte rijst,…) worden sneller omgezet in suiker. Daardoor krijg je suikerpieken die daarna snel gevolgd worden door een dipje. Door voor volle granen te kiezen, krijg je dus meer energie en ben je minder geneigd om te schransen.

Dag 5: eet veel vezels

Vezels vind je onder andere in groenten en volle granen. Het is een goede manier om je hongergevoel te stillen en sugar cravings tegen te gaan. Veel vezels eten is bovendien voor je darmtransit en je metabolisme. Lees hier welk eten je metabolisme boost.

Dag 6: verminder je alcoholgebruik

Helaas, alcohol is een van je grootste vijanden in je strijd tegen suiker. Zeker wanneer het gemixt is met suikerige drankjes. Minder alcohol drinken zal je suikerinname drastisch verminderen. Als je toch wilt drinken, kies je liefst voor witte drank (bv. witte wodka) met spuitwater en limoen. Bovendien blijf je dan goed gehydrateerd. Misschien is Tournée minérale wel je ding. Want dit doet te veel alcohol met je lichaam.

Dag 7: balans is de sleutel

Laten we eerlijk zijn, de kans dat je helemaal geen suiker meer eet, is bijna nihil. Maar wil je toch proberen minder suiker te eten, maak dan de juiste keuzes. Vervang je suiker door rijstsiroop, ahornsiroop, kokossuiker of honing. Deze hebben een zoete smaak, maar in tegenstelling tot suiker, ook vitamines en mineralen. Toch overdrijf je beter niet! Want ze zijn ook verslavend. Bovendien is balans noodzakelijk. Je levensstijl veranderen doe je niet met een vingerknip, je moet geduld hebben en langzaamaan opbouwen. Wees dus niet te streng voor jezelf als je in de verleiding komt.

Meer tips voor een gezond 2018: