De tijd dat het hip was om een zwaar dieet te volgen vanaf 1 januari, ligt gelukkig al ver achter ons. Kleine, haalbare doelen zijn wat we willen. Daarom een handig stappenplan om minder suiker te eten.

Waarom minder suiker?

In België heeft zo’n 7% van de bevolking diabetes type 2. Waarschijnlijk ligt het aantal hoger omdat veel mensen niet weten dat ze aan de ziekte lijden. De oorzaak is vaak te vinden bij een ongezonde levensstijl.

Op zoek naar redenen op de korte termijn? Een suikerarm dieet zorgt voor een betere concentratie, geeft meer energie, zorgt voor een betere nachtrust en zou je een gelukkiger gevoel geven. En wie toch graag kilo’s verliest in 2022 zit ook op dat vlak goed.

Minder suiker?

Alles start met realistische doelen en een goed plan. Nooit meer suiker eten is niet alleen pijnlijk, het is ook onmogelijk. Zelfs in groenten vind je suikers. Een suikerarme levensstijl is wel een goed idee, maar ook die bereik je door in stappen te werken. Want wie minder suiker zegt, denkt meteen aan koekjes of snoep, maar minder suiker betekent ook vaak minder brood, minder pasta of minder alcoholische drankjes. Natuurlijk hoef je niet meteen cold turkey te gaan, je zou het niet volhouden. Eet je vaak pasta? Vervang die al eens door een volkoren variant of meng je spaghetti met courgetti. Haalbaar en met een groot effect.

Dag 1: wat zijn jouw verleidingen?

Wil je graag minder suiker vanaf 2022, dan doe je er nu al goed aan om eens bij te houden wat je op een dag eet. Een voedingsdagboek is daarbij heel handig. Door alles – ja ook dat klein stukje chocolade – heel eerlijk op te schrijven, krijg je een beter beeld van wat je eet op een dag. Daarna kun je voor jezelf nagaan waarom je suiker eet. Heb je echt zin in suiker of eet je die koek dagelijks uit gewoonte? Drink jij dagelijks een glas was na een stressvolle dag? Misschien kun je een andere manier om je dag af te sluiten?

Dag 2: weg met bewerkte voeding

De meest eenvoudige manier om minder suikers te eten? Door bewerkte voeding zoveel mogelijk te vermijden. Zet veel natuurlijke ingrediënten op het menu: lekkere groenten, vers fruit en gezonde proteïnen. Toch graag koolhydraten? Kies gezonde, niet bewerkte soorten als aardappelen, zoete aardappelen of appels.

Dag 3: de doelen

Nu je alles op punt hebt, weet je goed op welke momenten je veel suiker eet. Nu is het tijd om alles om te zetten in eenvoudige doelen. Kies kleine doelen en ga steeds een stap verder. Enkele voorbeelden:

  • Je eet veel snoep: zoek gezonde alternatieven als fruit, snoepgroenten met hummus…
  • Je drinkt dagelijks een glas wijn: vervang je glas op enkele avonden door een kopje verse muntthee
  • Je eet veel witte pasta of rijst: vervang je pasta door een volkoren variant of maak een lekkere saus bij een groentenpasta: denk maar aan pompoenvellen in lasagne, courgetti in plaats van spaghetti of rijst van bloemkool.
  • Je drinkt veel fruitsap: vervang het door water en eet vers fruit

Dag 4: je planning

Alles staat of valt met een goed plan. Maak daarom een planning voor een week en beschrijf ieder gerecht dat je wil maken. Inspiratie nodig? Onder andere Pascale Naessens, Lynn De Merlier of Julie Van den Kerchove hebben heel wat recepten.

Dag 5: verminder je alcoholgebruik

Steeds meer studies wijzen uit dat alcohol geen goed effect heeft op je lichaam. Bovendien bevatten cocktails, wijn en bier heel wat suikers. Wil je gezonder leven in 2022, dan neem je best ook eens je alcoholgebruik onder de loep. Zeker in januari zijn er veel sociale verplichtingen waar je sneller naar een glaasje grijpt. Neen zeggen is echt oké.

Dag 6: wees mild voor jezelf

Als je een tijdlang minder suiker eet, voel je de effecten. Daarom wil het niet zeggen dat je nooit eens ‘zondigt’. Wees vooral mild voor jezelf en ga eens na: waarom kreeg je die sugar craving: zijn je doelen misschien te streng of ben je een emo-eter? Zie eten niet als een straf, maar bekijk wel hoe je het morgen gezonder kunt aanpakken.

Dag 7: zoek de balans en maak een nieuw plan

Een nieuwe week, tijd voor nieuwe doelen én nieuwe recepten. Tijd om een nieuw weekplan op te stellen. Een gezonde levensstijl vraagt veel variatie. Probeer nieuwe dingen, kook met vergeten groenten en wissel recepten uit met vrienden. Zo wordt dat suikerplan een waar feest!

Meer gezonde tips voor 2022: