In de wirwar van voedingsadviezen zie je soms door de bomen het bos niet meer. We legden vier experts met verschillende voedingsvisies acht stellingen voor. Topic van vandaag: meal prepping heeft als nadeel dat vitamines verloren gaan?

 

Het panel

Kris Verburgh
Arts, onderzoeker en auteur. Is bekend geworden van zijn boek De Voedselzandloper, waarin hij ijvert voor een voedingspatroon met minder koolhydraten en meer vetten. Eten tegen veroudering is een van zijn belangrijkste stokpaardjes.

Katty Uytersprot
Voedingsdeskundige, diëtiste en nutritioniste. Is wars van hypes en diëten die snelle resultaten beloven. Zet in op langzaam afvallen plus gestructureerd en gevarieerd eten. Én 150 minuten bewegen per week.

William Cortvriendt
Arts, auteur en tv-maker. Schreef samen onder andere met Pascale Naessens het boek Puur en Lichter. Vindt dat we minder koolhydraten en meer vetten moeten eten. Natuurlijke, onbewerkte voeding is daarbij het uitgangspunt.

Theo Niewold
Hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de KU Leuven. Hecht veel waarde aan de onderbouwing van stellingen met bewezen resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Weet dat ouderwetse aalbessen en frambozen bijvoorbeeld net zo gezond zijn als exotische gojibessen.

 

Stelling 2: Meal prepping heeft als nadeel dat vitamines verloren gaan.

Met meal prepping of het voorbereiden van een aantal vers klaargemaakte maaltijden voor de komende dagen of week kun je tijd besparen als je thuiskomt van het werk en maak je gezondere keuzes. Vraag is alleen of al dat klaargemaakte eten niet gigantisch inboet aan vitamines en mineralen…

William Cortvriendt: “Het klopt dat er wel wat vitamines verloren gaan, maar zelf vers eten klaarmaken maakt dat je gerechten eet die veel gezonder, lekkerder en van hogere kwaliteit zijn dan kant-en-klare voeding. Weet ook dat processed foods veel koolhydraten bevatten die je bloedsuikerspiegel snel de hoogte in laten schieten. Trouwens, ziektes als gevolg van vitaminetekort komen bij ons al lang niet meer voor. Blijf dus vooral zelf koken!”

Theo Niewold: “In eten dat je zelf klaarmaakt, zit veel minder zout en suiker. Vitamines krijgen we ruim voldoende binnen, behalve misschien als je volledig vegan eet of het paleodieet volgt. Pas als je bepaalde voedingsmiddelen uitsluit, krijg je misschien te weinig binnen van bepaalde vitamines en mineralen.”

Kris Verburgh: “Bij het bereiden van maaltijden gaan altijd wel vitamines verloren, bijvoorbeeld door producten te bewaren en te verwarmen. Maar anderzijds komen er bij bepaalde voedingsmiddelen dan juist vitamines vrij. Bij het verwarmen van tomaten bijvoorbeeld komt er extra veel van het stofje lycopeen vrij, dat goed is voor je huid en hart- en bloedvaten.”

Katty Uytersprot: “Belangrijk is een goede organisatie: plan je menu, je boodschappen en maak lijstjes. Invriezen geeft het minste vitamineverlies en is veel stabieler qua temperatuur dan een koelkast die soms ingesteld is op tien, twaalf graden terwijl ze maximum op vijf graden moet koelen. Tip: zet je klaargemaakte voeding zo snel mogelijk in je koelkast of vriezer.”

 

Meer over gezondheid en voeding: