Iedere vorm van beweging is goed. Ook wandelen dus. Maar er is zelfs nog beter nieuws. Door te wandelen verbrand je meer calorieëren dan oorspronkelijk aangenomen.

 

Er werd lang aangenomen dat wandelaars die minstens 5 km/uur stappen, zo’n 45 caloriëen verbranden. Maar dat blijkt een onderschatting. Volgens onderzoekers aan de Southern Methodist University zijn er namelijk twee problemen met het voorgaande onderzoek.

Zo zouden de formules die opgesteld zijn om te berekenen hoeveel calorieën een mens verbrandt, gebaseerd zijn op een te kleine focusgroep (6 mensen), en hield men geen rekening met de verschillende lichaamstypes en hoeveel calorieën die verbranden. Goed nieuws: in 97% van de gevallen werden er eigenlijk meer calorieën verbrand dan de formules aangaven.

Maar hoeveel verbrand je nu echt? Het aantal calorieën dat je verbrandt dankzij wandelen is afhankelijk van je lichaamstype, je gewicht en hoe snel je wandelt. “Een vrouw die gemiddeld 60 kg weegt en 5 km per uur stapt verbrandt zo’n 60 calorieën per uur. Drijf je het tempo op tot 6,5 km per uur, dan verbrand je zelfs 70 calorieën per uur.

Hoog tijd dus om de wandelschoenen aan te trekken. Bovendien is het een goede manier om je lichaam een extra dosis vitamine D te geven. Kans op een tekort? Hier lees je hoe je dat kan voorkomen.

 

Lees ook:

Openingsbeeld: ImaxTree

SOURCE: Science Daily