Minder energie dan anders? Da’s niet vreemd nu de dagen korter en kouder worden. Het is pas wanneer een futloze periode opvallend lang begint aan te slepen, dat het nuttig is je levensstijl onder de loep te nemen en stappen te ondernemen. Lynn De Merlier is osteopaat en voedingsdeskundige. In haar nieuwste boek ‘Immuniteitsplan’ verklapt ze wat je zelf kunt doen om je energiepeil op te krikken.

Al die perfecte plaatjes op Instagram liegen er niet om: na de lockdowns is de drang om los te gaan, groter dan ooit. De mooiste reizen komen voorbij, etentjes en restaurantbezoeken, en ook de liters alcohol vloeien rijkelijk. Terwijl de een uit een bodemloos vat met energie lijkt te kunnen putten, raakt de ander overprikkeld en slaat de futloosheid toe. “Een pilletje, drankje of andere quick fix is er niet”, zegt Lynn De Merlier. “Maar je kunt wel op andere manieren aan je energieniveau werken en je immuunsysteem boosten. Je moet het zelf doen, het vraagt de nodige dosis wilskracht om aan de slag te gaan.”

Het aantal burn-outs blijft stijgen, zo blijkt uit cijfers van het RIZIV, het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. Waarom raken we zo uitgeblust? 

“Dat heeft verschillende oorzaken. Natuurlijk heb je de typische externe factoren zoals je werk of bazen, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Chronische stress zorgt bijvoorbeeld dat je bijnieren uitgeput raken. Ook je darmen zijn belangrijker dan je denkt. In mijn vorige boek omschreef ik leaky gut of schade aan de darmwand. Dat heeft veel gevolgen, eentje daarvan is een burn-out. Zo’n leaky gut heeft onder andere te maken met voeding, maar het gaat verder dan dat. Bij eender welke klacht kijk ik nooit naar één domein. Als iemand klaagt dat het maar niet lukt om blijvend af te vallen, bekijk ik verschillende factoren. Oorzaken als stress of slaaptekort worden nog te vaak gebanaliseerd. Als ik dieper graaf, blijken er vaak veel diepliggendere gezondheidsproblemen te zijn. Als je die niet aanpakt, is het moeilijk om dat gewicht eraf te houden.”

Je ontwikkelde het REMEET-systeem. Wat houdt dat in? 

“Iedere letter van REMEET staat voor een bepaald domein in je levensstijl. De ‘R’ staat voor rhtym en verwijst naar een gezond bioritme. Voldoende en gestructureerde nachtrust is belangrijk voor je lichaam. De ‘E’ staat voor ‘exercise‘ of beweging. De ‘M’ staat dan weer voor mindset: je mentale en fysieke gezondheid hangen samen. Als je veel stress hebt of ongelukkig bent, is het moeilijk om energie te vinden. De twee ‘E’s staan voor ‘extra energy‘. Dat gaat over ontgifting en je lichaam zo weinig mogelijk belasten met toxische stoffen. Tenslotte staat de T voor ‘taste’, want voeding speelt uiteraard ook een grote rol.”

“Eigenlijk is het niets wereldschokkend hoor: ik maak de link met evolutie. Onze maatschappij is zo hard geëvolueerd. Van een nomadenbestaan, zijn we ons gaan settelen, kwam er landbouw en later een industriële revolutie. Het lijkt een heel lange periode, maar eigenlijk is alles in een recordtempo gegaan. We moeten niet meer jagen, er is continu een overvloed aan voedsel en we zitten dagen op onze stoel, maar ons lichaam is niet even snel mee geëvolueerd. Het is gewoon niet klaar voor al die grote veranderingen.”

Aan voeding en beweging kun je zelf meer doen, andere factoren lijken dan weer moeilijker aan te pakken. Onder andere door die industriële revolutie hangen er veel meer toxische stoffen in de lucht. Moeilijk te vermijden? 

“We leven tussen de beton en er hangen afvalstoffen in de lucht. Toxines volledig uit je leven bannen kan helaas niet. Op zich is dat geen drama, je lever en andere organen zijn er om die toxische stoffen te verwerken. Het kost je lichaam echter heel veel energie. Door slimme keuzes te maken houdt je lichaam meer energie over voor andere zaken.”

“Dat doe je simpelweg door je eigen gebruiken aan te passen: stop met roken, drink minder alcohol en zet minder suikers op het menu. Ook dat zijn toxische stoffen. Het kan ook nuttig zijn om je schoonheidsproducten eens onder de loep te nemen, ook die kies je best zo natuurlijk mogelijk. Daarnaast zijn er een aantal voedingsmiddelen die je lever ondersteunen. Artisjok, pompoen of pecannoten bijvoorbeeld. In het boek vind je heel wat recepten die ingrediënten bevatten met heilzame effecten.”

Geloof jij in superfoods? 

“Ik geloof zeker dat er ingrediënten zijn die een gezond effect hebben op je lichaam. Groenten zijn hoe dan ook gezond en hebben elk hun eigen voordeel. Wil je er ten volle van genieten, varieer dan zo veel mogelijk. Daarnaast is het belangrijk om bewerkte voeding zoveel mogelijk te vermijden en niet te vaak te eten.”

In het boek besteed je ook veel aandacht aan periodiek vasten. 

“Ik ben een voorstander van periodiek vasten. We eten vaak omdat het een gewoonte is of omdat we ons lichaam zo getraind hebben. Omdat ons lichaam het gewend is tussendoortjes binnen te krijgen, halen we onze energie uit die voeding. Door die tussendoortjes achterwege te laten, leer je je lichaam om ook energie uit vetreserves te halen. De volgende stap is om tijdens bepaalde uren helemaal niet te eten. Veel mensen vallen af dankzij het vasten, maar ik raad het vooral aan omdat het veel gezondheidsvoordelen heeft.”

Waarom is het zo moeilijk om gewoontes op lange termijn aan te passen? 

“Het vergt moed en doorzettingsvermogen om gewoontes te veranderen. Daarom pak je het best niet te groots aan. Mensen zijn vaak te zwart-wit. Ze willen meteen heel het roer omgooien, op alle domeinen inzetten en de beste versie van zichzelf worden. Liefst van alles nog heel snel. Dat is niet realistisch.”

“Ik raad mensen altijd aan om maximum twee domeinen tegelijk aan te pakken: op mijn website vind je een test om te ontdekken op welke domeinen jij best inzet. Zie het vooral ook niet te groots. Iemand die erg veel stress heeft, kan al gebaat zijn bij een kopje kamillethee iedere avond. Dat is veel haalbaarder dan meteen iedere dag een uur te mediteren of van job te veranderen. Liever kleine veranderingen in je gewoontes en stap per stap alles aanpakken, in plaats van twee weken zwaar te diëten en daarna opgeven omdat je denkt dat je het toch niet kan.”

5 concrete tips:

  • Neem je voedingspatroon onder de loep: zet veel groenten op het menu en beperk suikers. Eet niet té veel tussendoortjes.
  • Kom naar buiten: beweging is belangrijk, maar dat hoeft niet groots te zijn. Een eenvoudige wandeling doet heel veel.
  • Bouw me time in: een lekker kopje thee na een drukke werkdag of een bad… Zoek uit wat jouw stress onder controle brengt.
  • Werk aan een slaappatroon: iedere dag rond hetzelfde uur gaan slapen en opstaan, is de eenvoudigste manier om beter te slapen.
  • Vermijd toxische stoffen: stop met roken, drink (tijdelijk) geen alcohol. Je zult versteld staan hoeveel energie je ervan krijgt.

Meer weten? Immuniteitsplan van Lynn De Merlier is nu te koop. (Uitgeverij Standaard – € 25,99)

Meer gezonde tips: