Ben jij ook altijd zo druk dat je geen moment tijd hebt voor jezelf? Vind je te weinig tijd voor sport of gezond koken, maar besef je eigenlijk wel hoe ongezond dat is voor zowel je lichaam als je geest? En wil je daar iets aan veranderen? Dan ben je helemaal klaar voor de 10-daagse Self-Care Challenge van Feeling x Goedele Leyssen! Iedere dag deelt gezondheidsexperte Goedele Leyssen haar gouden tips om de gelukkigste en meest energieke versie van jezelf te worden. Vandaag: zelfvertrouwen is belangrijk, maar hoe krijg je dat? 

 

Veel mensen zorgen niet goed genoeg voor zichzelf omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze niet slim, mooi, snel, groot, oud, jong,….genoeg zijn. Herken jij jezelf in die uitspraak? Hieronder lees je hoe je daar verandering in kunt brengen. Want om goed voor jezelf te zorgen, moet je jezelf in de eerste plaats graag genoeg zien.

Dit artikel maakt deel uit van de self-care challenge van Goedele Leyssen & Feeling. Ontdek hier alle artikels en tips van Goedele.

 

Waarom is het zo belangrijk jezelf graag te zien?

Om goed voor jezelf te zorgen, moet je jezelf eerst graag genoeg zien. Dat is logisch. We brengen 24/7 tijd door met onszelf en dit van de dag dat we geboren worden tot de dag dat we het bijltje erbij neerleggen. Het toont maar aan hoe belangrijk het is dat we aan een goede relatie werken met onszelf. Kun jij je naam zeggen en daarna: “Ik zie je graag” zonder je jezelf een volslagen idioot te vinden? De Amerikaanse schrijfster Louise Hay deed dit om haar zelfwaardegevoel op te krikken. Elke dag ging ze voor de spiegel staan en zei ze tegen zichzelf: “Ik ben mooi en iedereen ziet mij graag”. Vreselijk onwennig voelde ze zich erbij, en ze zat ook vol commentaar over zichzelf: Ze zag enkel de rimpels of haar haar dat niet goed lag en had moeite om zichzelf te geloven, maar na een tijdje werd het makkelijker. “Het wonderlijke was”, zo vertelt ze, “dat ook de mensen rond me na een tijdje positiever op me begonnen te reageren.” Alsof zij door zichzelf graag te zien ook de toestemming aan anderen gaf om haar graag te zien. Het bevestigt dat je met jezelf moet omgaan zoals je wilt dat anderen met je omgaan. En -ook heel mooi- door jezelf graag te zien, inspireer je andere mensen om niet alleen jou graag te zien, maar ook om zichzelf graag te zien.

Zo zijn er nog voorbeelden. Een video van personal trainer en wellness coach Ron Alston en zijn driejarige dochtertje Aliya ging viraal, waarin hij het affirmatieritueel filmde dat hij iedere ochtend met zijn dochtertje doet.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Waarom is het zo moeilijk onszelf graag te zien?

Voorbeelden als dat van Louise Hay of Ron en Aliya Alston bewijzen dat zelfliefde belangrijk is. Maar waarom is het zo moeilijk onszelf graag te zien? Vroeger, toen we nog in stamverband leefden, betekende de connectie verliezen met de andere leden van onze stam een zekere dood en ons twee miljoen jaar oude brein is dat nog steeds niet vergeten. Als baby overleefden we omwille van het feit dat anderen om ons gaven, maar ook als kind zijn we nog steeds enorm kwetsbaar en afhankelijk van onze omgeving en lopen we onbewust rond met de angst om Hans en Grietjes-gewijs achtergelaten te worden in het bos.

Als papa boos is omdat het op het werk niet goed gaat, of mama geïrriteerd is omdat ze het financieel niet makkelijk heeft, zullen kinderen dat altijd op zichzelf betrekken. Ze zullen denken dat ze iets verkeerd gedaan hebben, dat ze niet snel, lief, slim, mooi,….genoeg  zijn en ze zullen ‘beter’ proberen te zijn. Het gevoel dat er iets verkeerds is met ons,  en dat we ons op een bepaalde manier moet gedragen om aanvaard te worden, raken we als volwassene vaak nog maar erg moeilijk kwijt.

En dan is er nog de maatschappij. Het gevoel dat we niet goed genoeg zijn zoals we zijn, wordt enorm versterkt door de ideaalbeelden die de maatschappij ons voorspiegelt over hoe wij eruit moeten zien en hoe we ons leven moeten leiden.

Ook al veroorzaken al die verwachtingen enorm veel druk en is het niet per se wat wij willen, we doen er wel alles om eraan te beantwoorden omdat we dan erkenning krijgen en ons op deze manier verzekeren van ons plekje in de tribe. ‘Hustling for worthiness’, dat is hoe Brené Brown, de bekende auteur en hoogleraar aan de Universiteit van Houston, waar ze al meer dan twaalf jaar onderzoek doet naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte, het ooit heel treffend omschreef.

Bril en pukkels

Goedele: “Zelf heb ik het ook moeten leren. Toen ik in het derde leerjaar zat, kon ik niet goed mee in de klas omdat ik niet meer kon lezen wat de meester op het bord schreef. Mijn drie broers en mijn zus kwamen niet meer bij van het lachen toen ze me voor het eerst zagen met een metalen brilletje met dikke glazen op mijn neus. Mijn zelfbeeld werd die dag helemaal aan scherven geslagen. “Ik ben lelijk”, dacht ik. “En om aanvaard te worden, moet je er mooi uitzien.“

“Zo’n 15 jaar later kreeg ik de kans om beautyjournalist te worden bij Feeling. Er goed uitzien -zo zag ik het toch- was een onderdeel van mijn job, en ik deed er alles aan om aan het perfecte plaatje te beantwoorden dat in mijn hoofd zat over hoe een beautyredactrice eruit moet zien. Uiteraard was dat onmogelijk. Los van het feit dat ik ook maar een mens was, had ik in die tijd enorm veel spijsverteringsproblemen, wat zich manifesteerde in een huid die regelmatig vol acné stond. Ik ben daar jarenlang diep ongelukkig over geweest. Maar -dat realiseer ik mij nu- als het niet de pukkels zouden geweest zijn, dan had ik vast iets anders gevonden om ongelukkig over te zijn. Rimpels waarschijnlijk, of cellulite. Het gevoel niet goed/ mooi genoeg te zijn zat tussen mijn twee oren.”

Het kan anders

“Door yoga en meditatie te gaan doen werd ik me bewuster van het feit dat ik meer was dan enkel mijn fysieke lichaam. Die realisatie opende voor mij de deur naar meer zelfacceptatie en zelfappreciatie. Uiteraard vind ik het nog steeds belangrijk om er goed uit te zien en goed voor mijn lichaam te zorgen, maar ik kan hoe ik eruit zie loskoppelen van mijn waarde als persoon.”

“Het gevolg daarvan is dat ik veel minder tijd doorbreng voor de spiegel en misschien maar een keer per maand op de weegschaal ga staan (Als het al zo vaak is. De batterij is al een tijdje leeg). Een occasionele pukkel veroorzaakt geen paniekaanval meer, en -ook al vind ik het leuk om af en toe te experimenteren met make-up- ik voel me ook comfortabel zonder.”

“En ik kan je iets verklappen: het leven is veel leuker als je niet langer obsessief bezig bent met hoe je eruit ziet, maar eerder focust op het ontwikkelen van jezelf als persoon. Het geeft je ademruimte en een heerlijk gevoel van vrijheid dat met geen woorden te beschrijven is.”

4 tips om je zelfvertrouwen op te krikken

1. Cultiveer dankbaarheid

Terwijl zelfkritiek ons zelfwaardegevoel omlaag haalt, geeft dankbaarheid het een boost. We zijn vaak onnodig streng en kritisch voor onszelf.  Te beginnen met ons lichaam. Zijn er bepaalde delen van je lichaam die je niet mooi vindt? Kun je in plaats van ze weg te wensen ook dankbaar zijn voor hun functie?

Dus in plaats van je voeten te haten omdat ze in jouw ogen te groot zijn, je kuiten omdat ze te dik zijn en je bovenbenen omdat ze te zwaar zijn, kun je ze appreciëren omdat ze je de mogelijkheid geven om op de fiets te stappen en boodschappen te gaan doen? Misschien heb je een lichaamsdeel niet of functioneert het niet. Kun je in dat geval dankbaar zijn voor andere lichaamsdelen die wel hun job doen?

Ook iets om dankbaar voor te zijn is dat ons lichaam altijd maar dapper blijft doorgaan, ondanks de harde kritiek die we erop hebben en ondanks het feit dat we het voortdurend pushen en vol junkfood stoppen?

Dankbaarheid is de perfecte exit-strategie als we onszelf beginnen te bekritiseren. Het helpt ons om de dingen die we als negatief ervaren aan onszelf in een positief licht te zien. Het doet ons beseffen dat we niet perfect moeten zijn maar gewoon onszelf, want dat is meer dan goed genoeg. Wat een opluchting.

2. Weg met dat vergrootglas

Bekritiseer je jezelf vaak voor dat ene rimpeltje of pukkeltje of grijze haar en denk je dat iedereen die je ziet dat ook doet? Daar moet je vanaf. Waarom doe je niet iets aan dat felle licht in je badkamer? Hoe kun je ervoor zorgen dat je een goed gevoel krijgt wanneer je in de spiegel kijkt?

3. Spiegelwerk

Kun jij voor de spiegel gaan staan, jezelf diep in de ogen kijken en zeggen: (je naam), ik ik zie je graag en ik accepteer je precies zoals je bent. Dit is een efficiënte techniek die je helpt om aan een liefdevollere relatie te werken met jezelf.

4. Wees net zo lief voor jezelf als je voor je hond, kat, ouders, vrienden of planten bent

Ruil al je zelfkritiek in voor zelfliefde. Zorg net zo goed voor jezelf als je voor je huisdieren doet, of voor je kinderen, je ouders, je vrienden, of je planten. Het geduld dat je voor hen hebt, de liefde die je voelt, ook als ze iets verkeerd doen. De tijd die je voor hen maakt. Geef die aandacht ook aan jezelf. Je verdient het.

Meer lezen over zelfliefde en zelfzorg? Dit artikel maakt deel uit van de self-care challenge van Goedele Leyssen & Feeling. Ontdek hier alle artikels en tips van Goedele.

Meer tips van Goedele Leyssen: