Dat voldoende slaap belangrijk is om goed te functioneren, weet je ondertussen al. Vanaf nu lang uitslapen, zou je denken. Al is té lang uitslapen ook geen goed idee, zo blijkt uit Brits onderzoek. Te lang slapen heeft namelijk een negatief effect op je geheugen.

Het onderzoek werd gevoerd door wetenschappers van University College in Londen (UCL). Ze lieten maar liefst 400.000 mensen een spelletje Memory spelen. (Je kent het wel, het spelletje waarbij je twee keer hetzelfde plaatje moet omdraaien.) Wat bleek? De proefpersonen die 7 uur sliepen, presteerden beter dan de proefpersonen die 5 uur hadden geslapen, maar ook beter dan de proefpersonen die 9 uur onder de wol hadden gelegen.

Volgens de experten is er een logische verklaring voor. “Langer slapen leidt tot een slechtere slaapkwaliteit, daardoor kunnen sommige delen van de hersenen minder goed met elkaar communiceren. Dat zorgt voor cognitieve stoornissen. Dat weinig slaap slecht is voor het geheugen wisten we al, maar dit is nieuw”, zegt onderzoekster Victoria Garfield.

Tips voor een betere slaapkwaliteit:

  • Zoek uit hoeveel uren slaap je nodig hebt en houd een ritme aan
  • Zorg dat je kamer duister en stil is
  • Bekijk minstens een half uur voor je gaat slapen geen blauw licht meer. Leg smartphone, laptop dus en weg en zet tv uit.
  • Drink geen koffie na 14.00 uur.
  • Drink geen alcohol voor het slapen gaan.
  • Zorg voor een goede matras en een goed hoofdkussen.
  • Lig niet wakker van je werk, leer loslaten

Meer over een goede nachtrust: