Met een opa, vader en broer in het horecavak, Sergio Herman als man en vier eigen kookboeken vormt lekker eten ook de rode draad in het leven van Ellemieke Vermolen. Ellemieke vertelde ons hoe zij elke ochtend een evenwichtig en gezond ontbijt binnenkrijgt.

Waarom moet je ontbijten?

Ellemieke: “Ik beken, ik ben jaren geen flinke ontbijter geweest. Net als velen ging ik geregeld zonder ontbijt de deur uit. Intussen weet ik hoe belangrijk een gezond ontbijt is als je je suikerspiegel stabiel wilt houden. Geen koffiekoeken of cornflakes vol suikers en ongezonde vetten, maar vezels en vitaminen. Een gezond ontbijt laadt je lichaam op met  energie, die langzaam vrijkomt gedurende de ochtend. Zo heb je overdag minder trek in ongezonde tussendoortjes.”

De do’s & don’ts voor een gezond ontbijt:

1. brood

“Brood als ontbijt is nog steeds erg populair. Niets mis mee, maar ga dan voor gezond brood: spelt, zuurdesem of boekweit bijvoorbeeld.”

2. havermoutpannenkoeken

“Mijn gezin is fan van de havermoutpannenkoekjes, dus die maak ik dan ook bijna elke dag. Ze zijn makkelijk en snel te bakken en je kunt er eindeloos mee variëren. Maak het beslag de avond voordien klaar, of maak ’s ochtends wat extra zodat je genoeg hebt voor twee dagen.”

3. Granola

“Granola maak je best zelf. Granola uit de supermarkt zit immers vaak vol suikers. Bekijk de etiketten maar eens. Als je hem zelf maakt, weet je precies wat erin zit. Het is echt heel simpel. In 20 minuten heb je heerlijke, maar vooral gezonde granola voor een hele week.”

4. Sporten

“Soms ga ik eerst sporten voor ik ontbijt. Op een nuchtere maag sporten, helpt de vetverbranding. Doe dit een paar keer per week om wat kilo’s kwijt te raken.”

5. Intermittent fasting

“Ook intermittent fasting (waarbij je bewust vast binnen bepaalde tijden en je alleen mag eten binnen bepaalde tijden van de dag. De periode waarin je vast, is altijd groter dan de periode waarin je eet, red.) is een heel goede manier om in je vetverbranding te komen.

Meer tips van Ellemieke: