Wanneer we graag een paar kilootjes kwijt willen grijpen we al snel massaal naar slaatjes. Maar als dit het enige is wat je eet pas je toch best even op…

Je hebt het vast al wel eerder gehoord: welke voeding het ook is, er teveel van eten is niet goed voor je gezondheid. Maar hoe zit dat dan juist met een slaatje? Kan je er daar echt teveel van eten? Is er een limiet? Volgens voedingsdeskundige Heather Bauer moet je toch wel opletten met het consumeren van rauwe groenten.

Opgepast voor een overdosis

Raw food’ is dé trend van de laatste jaren. Rauwe maaltijden zijn populairder dan ooit, omdat het ze heel wat nutritionele voordelen met zich meebrengen. Raw food verliest tijden het klaarmaken zijn vitamines en andere voedingsstoffen niet en heeft hierdoor heel wat voordelene. Het is echter niet aan te raden wanneer je voedselallergieën of een zwak spijsverteringsstelsel hebt. Waarom? Omdat rauw voedsel meer energie vergt om te verteren. Dus als je teveel rauw voedsel consumeert, kan het je spijsverteringsstelsel verzwakken en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Bovendien, als je alleen rauwe groenten eet kan je zelfs last hebben van ijzer-, calcium- en vitamine B12-tekort.

Wat is de limiet?

Het juiste quotum om te respecteren? Volgens Poornima Sharma, een diëtiste die kooklessen geeft in het Art of Living Retreat Center, is het best om de inname van rauw voedsel te beperken. “Natuurlijk is iedereen anders, maar ongeveer 10 tot 25 procent van wat je eet, mogen rauwe groenten zijn. Je moet ook voldoende eiwitten, gezonde vetten en gekookte groenten binnen krijgen.

 

Meer over gezond eten: