Pink Ribbon steunt ‘Terug aan het werk na borstkanker’

Elke dag vechten er in België ongeveer 100.000 vrouwen tegen borstkanker. 26 vrouwen per dag krijgen het nieuws dat ze borstkanker hebben. Vaak zijn dit werkende vrouwen waarvoor de terugkeer naar de werkvloer niet altijd even makkelijk verloopt. Met deze campagne wil Sanoma Media tewerkstelling na borstkanker in België meer bespreekbaar maken.

Het tijdelijke of definitieve jobverlies wegens borstkanker is niet alleen een bron van financiële moeilijkheden, maar heeft eveneens een sterke impact op het sociale leven en het welzijn van de patiënte en haar gezin.

Daarom wilde het Pink Ribbon Fonds een project steunen dat de impact van borstkanker op het beroepsleven van vrouwen op een wetenschappelijke manier bestudeert en dat tevens vaststelt welke factoren het behoud van een job en de professionele re-integratie van (ex)patiëntes bevorderen.

Met het thema ‘Borstkanker en werk’ mikte het Fonds op de ondersteuning van een of meer projecten die de impact van borstkanker op het beroepsleven van vrouwen onderzochten en/of  die de re-integratie van (ex)-patiëntes op de arbeidsmarkt stimuleerden. Dat thema is bijzonder belangrijk op het sociale en maatschappelijke vlak: in ons land wordt één vrouw op acht (de laatste statistieken situeren België op een onrustwekkende eerste plaats in Europa) geconfronteerd met borstkanker en erg vaak gaat het om vrouwen die actief zijn op de arbeidsmarkt.

Winnend project

De winnaar is het team van professor Philippe Mairiaux (ULg) dat een groep van minimum 100 vrouwen zal volgen bij wie recent borstkanker werd vastgesteld en die op dat moment een job hadden. Dit project dat wordt opgestart in Luik, zal worden uitgebreid naar borstkankerklinieken en academische centra in Limburg.

Lees op de website Pinkribbonboezemvriendinnen.be alles over het project.

Partner Content

Gesponsorde content