Een hele dag fit, fris en vol fut? Daar tekenen wij graag voor. Toch lijkt dit vaak te mooi om waar te zijn. Denk maar aan de ochtend wanneer je ledemaat na ledemaat uit je knusse bed moet sleuren of je dagelijkse after-lunch-dip. Dat zijn niet bepaald gloriemomenten vol energie. Volgens Paul en Carolien Van Den Bosch kan dit anders! In hun nieuwe boek De Ideale Dag schrijven vader en dochter hun lezers enkele praktische tips voor richting een energieker leven.

Ideale combinatie

Paul Van Den Bosch begeleidde in zijn 34 jaar als sportcoach topatleten zoals Sven Nys richting Europese en wereldtitels. Deze kennis past hij nu toe als executive coach bij Energy Lab, voor individuen en teams in de bedrijfswereld. Na een carrière in de financiële sector vond dochter Carolien Van Den Bosch haar draai als welzijnsexpert en keynote-spreker bij Better Minds at Work, waar ze (voornamelijk vrouwelijke) bedrijfsvoerders bijstaat. Carolien verdiepte zich de voorbije jaren in voeding, stressbeheer en burn-out en levert hiermee een perfecte aanvulling op de professionele kennis over beweging van vader Paul. Hun gouden combinatie van kennis en ervaring goten Paul en Carolien in een nieuw boek: De Ideale Dag.

“Het doel van het boek is om praktische tips aan te reiken en tegelijk uit te leggen waarom deze tips tot een gezondere levensstijl kunnen leiden”, vertelt Carolien. “Mensen simpelweg zeggen wat ze moeten doen werkt namelijk niet.” Ook sportcoach Paul merkte doorheen zijn carrière dat mensen beter presteren wanneer ze de theorie achter de praktijk begrijpen. Aan de hand van termen als ‘saboteurs’ en ‘handlangers’ hopen vader en dochter een zeker bewustzijn bij hun lezers te creëren. “Als mensen hun specifieke sabotagemechanismen begrijpen, kunnen ze hier effectief mee aan de slag”, aldus Carolien.

Vier pijlers

De gebundelde kennis van Paul en Carolien resulteerde in een boek bestaande uit vier hoofdstukken, de vier pijlers van een gezond leven: bewegen, voeding, slapen en breinkracht. Juist deze holistische benadering is wat dit boek onderscheidt van andere uitgaves over gezonder leven, volgens Paul. “De vier hoekstenen zijn intrinsiek met elkaar verweven”, legt hij uit. “Je kan niet schrijven over slaap zonder het ook over voeding te hebben. En je kan voeding niet achterwege laten wanneer je praat over beweging.”

Per pijler schreef het duo concrete tips neer die dan verder in het boek toegelicht worden. “De tips werden geselecteerd op basis van studies en onze eigen ervaring. Het zijn haalbare tools waarmee je aan de slag kan in je dagelijkse leven“, zegt Carolien. ‘Ik wil wel maar heb geen tijd’, telt dus niet langer als excuus. Deze tips nemen amper een paar minuten van je dag in beslag. “Als je er een gewoonte van maakt, hoef je er mentaal niet continu mee bezig te zijn en staat de handeling los van enige emotie.” Op deze manier vraagt het weinig tot geen energie en hou je dus vol.

Tijd voor wat concrete tips

De Ideale Dag grijpt meteen de koe bij de horens, want al in het begin wordt de lezer gebombardeerd met een lijst aan concrete tools. Paul en Carolien maken duidelijk dat het soms écht in de kleinste dingen zit. Wij sommen bij wijze van proevertje een paar van hun tips op:

Bewegen:

  • Sta op één been tijdens het tandenpoetsen. Op deze manier verstevig je beide enkels en werk je aan je stabiliteit.
  • Zit je vaak neer tijdens je job? Sta elke 45 minuten eens recht, loop de trappen op en af of maak een korte wandeling.
  • Bouw een “elke keer” in bij handelingen die je dagelijks uitvoert. Doe bijvoorbeeld vijf squats elke keer je op je kopje koffie moet wachten.

Voeding:

  • Begin je dag met een glas water. Het is belangrijk voor je organen dat je voldoende vocht doorheen de dag opneemt. Laat frisdranken (gesuikerd én ongesuikerd) en fruitsmoothies links liggen.
  • Voeg kleur toe aan je maaltijden, ofte: vergeet groenten en fruit niet.
  • Bouw meer afstand in tussen jezelf en ongezonde voeding. En zet gezonde voeding juist in het zicht en op makkelijk grijpbare plaatsen.

Slapen:

  • Snoozen is een no-go. Zet je wekker op het uur waarop je moet opstaan en kom dan meteen uit bed.
  • Powernappen werkt, maar niet langer dan 20 minuten en voor 15u in de namiddag.
  • In je slaapkamer houd je het best koel. Rond de 18° zou een perfecte slaaptemperatuur zijn.

Breinkracht:

  • Moeilijk maar oh zo belangrijk: geen smartphone bij het opstaan.
  • Een koudeprikkel in de ochtend keeps the doctor away. Deze koudeprikkel genereert heel wat positieve effecten, zoals preventie van blessures en ziektes.
  • Voor je naar je werk vertrekt, tijdens of na lunchtijd en voor het slapengaan doe je vijf à tien minuten ademhalingsoefeningen.

Benieuwd waarom juist deze tips helpen bij het ontwikkelen van een gezonde levensstijl? Of nieuwsgierig naar meer tips? Een dagplanning, tekst en uitleg vind je terug in De Ideale Dag van Paul Van Den Bosch en Carolien Van Den Bosch, nu in de boekhandel.

Meer over gezondheid: