Te weinig slaap is écht gevaarlijk. Er werd al vaker gezegd dat we voldoende moeten slapen, maar wetenschapper Matthew Walker wilt ons nog eens waarschuwen: “Slaaptekort is een catastrofale epidemie die dodelijke ziektes veroorzaakt.”

Lees hier ook Deze veranderingen in de slaapkamer verbeteren je nachtrust

In onze samenleving waarin we telkens meer willen presteren en het druk, druk, druk is, schiet onze slaap er al eens op in. Tot in de late uurtjes doorwerken, ’s morgens heel vroeg opstaan om meer uit onze dag te halen… We doen het (bijna) allemaal wel eens. Toch kunnen we maar beter voorzichtig zijn. We wisten al langer dat het ongezond is. Zo hebben verschillende onderzoeken al aangetoond dat te weinig slaap je depressief kan maken of de kans dat je te zwaar wordt, verhoogt. Maar er is meer, te weinig slaap zou zelfs écht levensbedreigend zijn, zo zegt Professor Matthew Walker in The Guardian. Hij is directeur van het ‘Centre for Human Sleep Science’ en auteur van ‘Why we sleep’ waarin hij het heeft over het belang van een goede nachtrust.

“Een slaaptekort beïnvloedt ieder aspect van onze biologische klok. En toch is het onze moderne maatschappij totaal niet vreemd om te weinig te slapen. Het probleem wordt niet serieus genomen door onze politici en werkgevers. En werknemers die aangeven écht voldoende slaap nodig te hebben, worden vaak als lui aanzien”, vertelt hij.

Na een nacht waarin je slechts 5 uur slaapt, dalen de cellen die kankercellen aanvallen met 70%

Dodelijk

En dat terwijl een slaaptekort heel wat kan veroorzaken: “Er is een link tussen minder dan 7 uur slapen en ziektes als kanker, hart- en vaatziekten, een hartaanval, alzheimer, obesitas en een slechte mentale gezondheid. Na een nacht waarin je slechts 5 uur slaapt, dalen de cellen die kankercellen aanvallen met 70%. En zulke kankercellen komen in ieder lichaam voor. Er is zelfs een verband tussen te weinig slaap en darm-, prostaat-, en borstkanker. Met andere woorden: een slaaptekort is dodelijk.”

Werk en blauw licht

Er zijn verschillende oorzaken voor ons slaaptekort. “Lichten van televisie en computerschermen, langere reistijden naar het werk, de vervaagde lijnen tussen werk- en privétijd en andere aspecten van het moderne leven zorgen dat we regelmatig besparen op onze uren slaap. En dat is dus absoluut te vermijden. Het enige goede slaappatroon is minstens 8 uur slaap per nacht, en naar bed gaan en opstaan op regelmatige tijdstippen.”

Meer over gezondheid & slaap:

BRON: The Independent