Heb jij het vaak moeilijk om uit bed te raken en ben je bijna altijd moe? Zelfs nadat je acht uur hebt geslapen? Dan zijn er vier redenen. Dat zegt Shawn Stevenson, auteur van Sleep Smarter.

1. Je hebt chronische stress

Af en toe een beetje stress houd je alert, maar heb veel stress gedurende lange periodes, dan krijgen je bijnieren het hard te verduren. Gevolg: je lichaam produceert te veel van het stresshormoon cortisol. Koffie drinken gaat je zeker niet helpen, op tijd rust inlassen, is de enige remedie.

2. Je beweegt te weinig

Voldoende beweging is belangrijk, dat weet je natuurlijk al. Je lichaam maakt endorfines aan die je gelukkiger maken. Daarnaast voel je je fitter. Neen, je hoeft niet meteen drie keer per week naar de fitness, maar ga gezellig wandelen met collega’s of neem de fiets naar het werk.

3. Je bent gedehydrateerd

Ja hoor, die anderhalve liter water per dag is écht belangrijk voor je! Ook om ’s morgens uit je bed te raken. Te weinig vocht in je lijf? Je voelt je meteen vermoeid. Veel water drinken, blijft dus de boodschap.

4. Je lichaam mist bepaalde voedingsstoffen

Het tekort aan bepaalde vitamines of mineralen kan je een uitgeput gevoel geven. Gezonde voeding is dus niet enkel belangrijk voor de weegschaal. Het gebrek aan magnesium of ijzer maakt je vermoeid. Eet dus gezond en zet veel groenten op het menu.

Tips om fris als een hoentje op te staan:

  • Snooze niet
  • Beperk stress: zowel op het werk als daarbuiten
  • Neem je douche ’s ochtends in plaats van ’s avonds: een verfrissende douche maakt je meteen alerter
  • Beweeg voldoende: ga gezellig wandelen, neem vaker de fiets en zoek een sport die je écht graag doet
  • Start je dag met een groot glas water en neem overal een drinkbus met water mee
  • Eet gezond en gevarieerd. Blijf je moe? Ga naar de huisarts en laat je bloed onderzoeken op mogelijke tekorten.

Meer tips voor een gezonde start van de dag:

Bron: Libelle.nl