Op dit moment zou maar liefst 8% van de Belgen aan diabetes lijden, tegen 2030 zal dat zelfs 10% zijn. Het probleem: maar liefst 1 op 3 weet niet dat ze de ziekte heeft. Belangrijk dus om je bloedsuikerspiegel in de gaten te houden. Deze belangrijke signalen kunnen wijzen op een te hoge bloedsuikerspiegel.

Deze signalen wijzen op een te hoge bloedsuikerspiegel

Als je suikers eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Je lichaam maakt insuline aan om je bloedsuikerspiegel terug stabiel te krijgen. Heb je diabetes, dan lukt dat niet meer: de cellen in je lichaam zijn minder gevoelig geworden voor insuline. Er gaat niet genoeg suiker vanuit het bloed naar de cellen en je bloedsuikerspiegel wordt te hoog.

En een te hoge bloedsuikerspiegel kan gevaarlijk zijn. Aan deze signalen herken je een te hoge bloedsuikerspiegel:

  • Je hebt veel dorst
  • Je hebt een droge tong
  • Je moet vaak plassen
  • Je voelt je vermoeid of lusteloos
  • Je bent snel prikkelbaar
  • Je ziet wazig of dubbel
  • Je valt af zonder reden
  • Je hebt jeuk (meestal rond je geslachtsdelen)
  • Je hebt vaak terugkerende infecties, blaasontsteking bijvoorbeeld
  • Je hebt last van je ademhaling, je ademt snel of diep
  • Je moet overgeven

Wat doet dat hoge suikergehalte in je bloed?

De hoge hoeveelheid suiker in je bloed beschadigt je bloedvaten. Daarom is het belangrijk te weten als je diabetes hebt en het goed te laten behandelen. Als de bloedvaten in je lichaam worden aangetast, kan dat gevolgen hebben voor je ogen, nieren, voeten, zenuwstelen én hart- en vaatstelsel.

Hartproblemen

Herken je de signalen, dan maak je best een afspraak bij de dokter. Diabetes type 2 is te behandelen of je kan de ziekte zelfs terugdraaien door een gezond eet- en beweegpatroon. In sommige gevallen is er insulinemedicatie nodig. Maar dat kan vermeden worden door een gezonde levensstijl. Je krijgt voedings- en beweegadvies.

Verhoogd risico

Helaas hebben sommige mensen een hoger risico op diabetes, vertelt hoogleraar diabetologie Hanno Pijl aan het Nederlandse magazine Margriet. “Heb je een (te) dikke buik en komt diabetes type 2 voor in je familie, dan moet je extra opletten. Ook mensen met een te hoge bloeddruk of cholesterol lopen een hoger risico.”

Het risico op diabetes verminderen

Wil je zelf de kans op diabetes verminderen, dan kun je proberen om (nog) gezonder te leven.

  • Volg de principes van de gezonde voeding. De klassieke geneeskunde raadt de (onlangs vernieuwde) voedingsdriehoek aan. Vooruitstrevende diëtisten raden aan om koolhydraatarmer te eten.
  • Heb je overgewicht, probeer dan 5 tot 10% van je lichaamsgewicht te verliezen. Stel geen onrealistische doelen, doe het in kleine stapjes. Een crashdieet is nog slechter voor je gezondheid.
  • Beweeg elke dag minstens een halfuur aan matige intensiteit. Je kunt dat ook opdelen in blokjes van tien minuten.
  • Probeer wat minder te zitten. Informeer naar een bureau waaraan je kunt staan, wandel tijdens het telefoneren en maak een avondwandeling.
  • Stop met roken.
  • Probeer je stressniveau te verlagen en ga wat vroeger naar bed.

Graag wat extra advies of een test? Bezoek dan je huisarts.

Meer gezonde tips: