Een deugddoende nachtrust is voor een op de drie mensen een verre droom (of soms zelfs een ware nachtmerrie). Naast te veel stress en een overprikkeld brein, is vooral slechte kennis over gezonde slaapgewoontes een grote boosdoener. Om die de wereld uit te helpen, legden wij vijf hardnekkige slaapmythes voor aan een panel van experten. Vandaag: “Dromen zijn bedrog: ze hebben geen enkele functie”.

Slaapmythe: “Dromen zijn bedrog: ze hebben geen functie”

Neurologe en slaapexpert Inge Declercq: “Dromen zitten vaak een beetje vreemd en associatief in elkaar, maar ze zomaar wegzetten als bedrog is toch wat kort door de bocht. Tijdens onze droom- of remslaap gaan onze hersenen willekeurig allerlei bewuste en onbewuste fragmenten van overdag nog eens de revue laten passeren. Dat doen we om herinneringen en emoties te verwerken: via een proces van vrije associatie linken onze hersenen plaatjes en gevoelens aan elkaar en geven ze ze een plekje in ons langetermijngeheugen.

Dat proces stoomt je hersenen opnieuw klaar voor een lading nieuwe prikkels de volgende dag en houdt je emotionele systeem opgeruimd. Mensen die te veel droomslaap missen, lopen mogelijk een groter risico emotioneel in de knoop te raken.”

“Omdat dromen je bewust kunnen maken van emoties die je wel voelt, maar onbewust onderdrukt, kunnen ze soms toch een soort van ‘voorspellende’ factor hebben” (INge Declercq, neurologe)

“De betekenis van onze dromen zou je kunnen wegzetten als flauwekul, maar ook dat is niet helemaal waar. De betekenis van dromen zit waarschijnlijk niet, zoals sommige psychoanalytici vroeger beweerden, in grote universele symbolen, maar wel in hoe die symbolen betekenis kunnen hebben voor jou. Droom je als student in de examenperiode dat je in een aula zit waaruit je graag zou weglopen, maar dat je niet meer kunt bewegen, dan kan dat erop wijzen dat je ondanks je voorbereiding toch vindt dat je onvoldoende gestudeerd hebt.

Op die manier zouden dromen echt een soort ‘voorspellende’ factor kunnen hebben: ze zouden je kunnen waarschuwen voor mogelijk negatieve gebeurtenissen in de toekomst, omdat ze je bewustmaken van emoties die je wel voelt, maar onbewust onderdrukt.”

De experten die we raadpleegden:

  • Inge Declercq is neurologe en gecertificeerd slaapexpert verbonden aan het UZA. Ze ontwikkelde het slaapprogramma SleepWell&StressLess en is auteur van ‘De kracht van slapen. Een goede nachtrust start overdag’, voor € 22,50 verkrijgbaar bij Pelckmans uitgeverij.
  • Annelies Smolders is gecertificeerd slaappsycholoog en psychotherapeute gespecialiseerd in slaapproblematiek. Op basis van cognitieve gedragstherapie en ATC ontwikkelde ze Start to Sleep, een online slaaptraining die mensen in zes weken beter leert slapen.

Meer slaaptips: