Een deugddoende nachtrust blijkt voor een op de drie mensen een ware nachtmerrie. Naast te veel stress en een overprikkeld brein, is vooral slechte kennis over gezonde slaapgewoontes een grote boosdoener. Om die de wereld uit te helpen, legden wij vijf hardnekkige slaapmythes voor aan een panel van experten. Vandaag: “Lig je ‘s nachts wakker: probeer dan gewoon verder te slapen en kom vooral niet uit bed.”

Slaapmythe: “Ligt je ‘s nachts wakker, kom dan niet uit bed”

Inge Declercq: “Een advies dat veel slechte slapers niet meteen als muziek in de oren klinkt, maar dat wel klopt: lig je ’s nachts wakker en besef je dat terug inslapen niet zal lukken, sta dan meteen op. Ga ergens anders in het duister zitten en adem rustig met een lange uitademing door de mond. Je kunt een beetje lezen maar met heel weinig licht, een visualisatie- of meditatieoefening proberen of de gedachten die je bezighouden, opschrijven. Heel belangrijk daarbij: kijk niet hoe laat het is, blijf vooral niet in de slaapkamer hangen en maak geen licht. Laat dus vooral de gsm achterwege en ga geen tv kijken.”

“Wie te veel activiteit de slaapkamer binnenhaalt, brengt in z’n hersenen immers een heel fout associatieproces op gang. Je gaat die ruimte op termijn dan misschien linken aan actief dingen doen, wakker zijn in bed, en dat willen slechte slapers natuurlijk net omgekeerd hebben. Hun slaapkamer dient enkel om te slapen: zo treedt er na verloop van tijd in het meest gunstige geval hopelijk een soort van Pavlov-reactie op, waarbij de aanblik van hun bed alleen al hen een beetje slaperig maakt.”

“Mensen die ‘s nachts een uurtje wakker liggen, maar zich daar niet over opwinden, mogen blijven liggen. De rest moet eruit” (Annelies Smolders, slaappsychologe)

Annelies Smolders: “Het belangrijkste voor chronisch slapelozen is dat ze leren zich niet langer te frustreren over hun slapeloosheid. En precies daar durft het bij mensen die
uren in hun bed liggen te woelen, fout te lopen. Cliënten die ’s nachts een uurtje wakker liggen, maar die zich daar niet langer over opwinden, mogen van mij perfect blijven liggen. De anderen moeten eruit: voor hen komt het er vooral op aan die negatieve spiraal van frustratie en angst voor het slapen zelf te doorbreken.”

Inge Declercq: “Van angst voor slapen kun je ze helpen naar een positieve mindset en helpende gedachten. Alleen dat zal er op termijn voor zorgen dat je je brein kunt resetten en de weg naar dromenland weer als vanzelf kunt vinden. Veel slaapproblemen gaan hand in hand met perfectionisme en druk: chronisch slapelozen leggen de lat voor zichzelf dikwijls veel te hoog. Ze vinden dat ze perfect horen te slapen. Maar slaap is niet perfect. Dat kunnen aanvaarden en je verwachtingen temperen, is vaak de sleutel tot een betere nachtrust.”

De experten:

  • Inge Declercq is neurologe en gecertificeerd slaapexpert verbonden aan het UZA. Ze ontwikkelde het slaapprogramma SleepWell&StressLess en is auteur van ‘De kracht van slapen. Een goede nachtrust start overdag’, voor € 22,50 verkrijgbaar bij Pelckmans uitgeverij.
  • Annelies Smolders is gecertificeerd slaappsycholoog en psychotherapeute gespecialiseerd in slaapproblematiek. Op basis van cognitieve gedragstherapie en ATC ontwikkelde ze Start to Sleep, een online slaaptraining die mensen in zes weken beter leert slapen.

Meer slaaptips: