https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/
Home Gezond Start met lopen (en hou vol!)
Start met lopen (en hou vol!)

Geeft de lente je zin om je loopschoenen uit de kast te halen? Julien Thonar, kinesist, podoloog en sportcoach bij members club Aspria La Rasante geeft je 3 tips om te starten met lopen en vooral, gemotiveerd te blijven.

Lopen volhouden is heel wat moeilijker dan er aan te beginnen. Enkele tips om je kansen te vergroten:

1. Veiligheid boven alles

Voor je enthousiast in je sportoutfit springt is het aangeraden om een inspanningsproef te nemen bij je dokter. Naast het feit dat het heel handig is om een eventueel hartprobleem op te sporen, kan je aan de hand van deze test ook precies bepalen wat je maximale hartslag is. Op die manier weet je welk ritme je moet aanhouden tijdens de verschillende fases van je training.
 
Een hartslag riem is daarbij het investeren waard. De hartslagmeter waarschuwt je wanneer je hartritme te hoog is en helpt je je inspanning te controleren en je training te optimaliseren. 

2. Wat een schoen kan doen

Wanneer je je sport wil hervatten, vermijd dan absoluut je oude sportschoenen die al in je kast liggen sinds, … ja sinds wanneer? Slechte sportschoenen zijn (helaas) de beste manier om een blessure op te lopen want elke stap die je zet heeft een grote impact op je gewrichten. Investeer dus in een goed paar loopschoenen ,die je niet kiest omdat ze mooi zijn, maar omdat ze passen bij jouw gangpatroon (normaal, supinatie en overpronatie). Ga daarvoor best naar een sportwinkel waar ze je gespecialiseerd advies kunnen geven.
 

3. Een trainingsschema op maat

Om vol te houden, moet je realistische doelen stellen, een progressief trainingsschema opstellen en jezelf regelmaat opleggen. En ja, ook jij kan het! Als je ingeschreven bent in een sportclub waar ze coaching aanbieden, schrijf je dan in voor een groepstraining, zoals ‘start to run’. Ideaal om gemotiveerd te blijven en vooruitgang te boeken. Ben je geen lid van een club? Op het internet vind je tal van programma’s van dit type. Controleer wel steeds de kwaliteit van je bron.
 
Wat de formule ook is, het belangrijkste is om geleidelijk aan het lopen op te bouwen, zonder jezelf te forceren. Het heeft geen zin om vanaf de eerste sessie te verwachten dat je 10 kilometer kan lopen, je moet je lichaam laten aanpassen aan het heropnemen van een sport. Het is beter om te beginnen met een klein tochtje op je eigen tempo, dat je kan verdelen in verschillende intervallen. 
 
Om vooruitgang te zien en gemotiveerd te blijven, stel je voor jezelf best realistische doelen per week. En houd de regelmaat er in. Ja, zelfs als het regent! De douche zal na de inspanning nog meer deugd doen.