Dat een portie sporten goed is voor je fysieke én mentale gezondheid, wist je natuurlijk wel. Heb jij veel last van stress en kun je het piekeren niet laten, dan is lopen een goed idee. Wel belangrijk: leg jezelf niet té veel druk op en kies voor mindful running. 

Wandelen, bosbaden of yoga… Ze hebben allemaal voordelen voor je gezondheid en je wordt er rustiger van. Maar ook hardlopen is een goede manier om helemaal tot rust te komen.

Mindful running

Door te joggen, maak je het gelukshormoon endorfine aan. Je voelt je beter en verbandt nog eens calorieën ook. Al speelt dat laatste geen rol bij mindful running, het vestigt namelijk de aandacht op het bewegen zelf, zonder enige afleiding. Je trekt met andere woorden alleen op pad, neemt geen muziek of stappenteller mee, maar focust enkel op het sporten. Gewoon genieten van het moment is de boodschap.

Het klinkt niet zo moelijk, maar het is serieus wennen. Je vestigt de aandacht op je ademhaling, de omgeving en het lopen zelf. Zonder al die afleidingen is het de manier om je hoofd leeg te maken, al brengen die wel emoties naar boven die je anders wegstopt.

Tips voor mindful running:

  • Trek naar een bos of park waar je zorgeloos kunt genieten
  • Laat je telefoon thuis, op die manier word je niet afgeleid door apps of berichtjes
  • Leg jezelf geen doelen op, maar luister gewoon naar je lichaam
  • Kijk niet naar de grond, maar vooruit
  • Zit je hoofd vol met gedachten? Noteer dan na het lopen even je gedachten
  • Neem na het lopen een ontspannende douche en voel je herboren

Meer tips tegen stress: