Een interessante carrière, een boeiend sociaal leven én iedere dag een gezonde maaltijd op tafel. Geen wonder dat je geen tijd hebt om iedere dag in de fitness te staan. Wij geven 25 gouden tips om meer te bewegen zonder dat je moet gaan sporten.

Dat je vaker de trap moet nemen, weet je natuurlijk al. Maar dat is niet genoeg. Voldoende beweging is belangrijk. Begin jij al te zweten bij dat idee, dan moet je volgende tips even lezen. Tijdens je dagelijkse routine beweeg je heel wat meer dan je denkt.

Een half uur actief

Als de Wereldgezondheidsorganisatie mogen geloven, bewegen we best minstens 30 minuten per dag. Een half uurtje wandelen na het eten, is dus al voldoende. Maar ook tijdens je dagelijkse routine beweeg je al heel wat. 25 van de meest eenvoudige tips.

1. Neem een hond

Een nieuwe hond is niet alleen levensvreugde, het is ook een goede manier om extra te bewegen, want bij ieder plasje of andere boodschap, stap jij mee naar buiten. Ben jij een kattenmens, met de kattenbak uitwassen, verbrand je ook meer calorieën dan je denkt.

2. Stap naar de winkel

Ja, ook als je zware spullen nodig hebt (gewichtjes, hallo!). Dankzij de wandeling maak je jouw hoofd leeg, én ben je toch weer aan het bewegen.

3. Dans

Zet je favoriete muziek op en leef je uit. Samen met je partner, gezellig met vriendinnen óf in je eentje rondspringen… Alles is mogelijk. Hallo, goed humeur!

4. Was je auto

Ga deze week niet naar de carwash, maar poets je auto zelf. Wees even eerlijk: de wachtrij bij de carwash is vaak zo lang dat je die tijd net zo goed kon gebruiken om je wagen zelf te kuisen. En wat je zelf doet…

5. Help je poetshulp

Oké, het is handig dat je niet hoeft te poetsen. Maar het is net dé manier om wat extra te bewegen. Zijn de ‘alleweekse’ taken al gedaan, ga dan voor andere opdrachten: hop die knieën op en plinten poetsen, of haal je badkamerkasten leeg en houd de grote schoonmaak. Je huis was nog nooit zo schoon.

6. Wees actief tijdens Netflix

Eerlijk is eerlijk, hoeveel tijd spendeer je met het kijken naar je favoriete serie terwijl je geen tijd hebt om te bewegen? Exact! Waarom niet een paar oefeningen doen op de sofa of je hometrainer voor de televisie plaatsen?

7. Wandel rond terwijl je belt

Tijdens het bellen, kun je best veel calorieën verbranden. Simpelweg door rond te stappen. Dat half uur bellen met je vriendin, wordt nóg nuttiger.

8. Investeer in een standing desk

Met staan verbrand je meer calorieën dan met zitten. Hoog tijd dus om wat vaker die benen te strekken. Als je dan ook nog eens regelmatig rondstapt tijdens het werk, zit je helemaal goed.

9. Kies voor winkelmandjes

Neem geen kar als je boodschappen doet, maar neem een winkelmandje. Hallo work-out met gewichten.

10. Vergader staand

Oké, je moet je collega’s misschien even overtuigen, maar het is echt beter om niet de hele dag te zitten. Waarom niet staand vergaderen, of nog beter: wandel tijdens jullie meeting.

11. Doe iets leuks met collega’s tijdens de pauze

Het is verleidelijk om een uur in de refter te zitten en de frietjes te nemen. Maar waarom ga je niets leuks doen met collega’s? Ga gezellig de stad in voor een beetje shoppen of wandel naar een restaurantje in de buurt. Onbewust heb je toch weer een heel aantal stappen behaald.

12. Gebruik je routines nuttig

Routines als tanden poetsen, koffie zetten of koken, zijn het uitgelezen moment om wat meer te bewegen. Doe als een flamingo en sta op één been: op die manier beweeg je meer én train je je balans.

13. Train je billen tijdens het werk

Betaald worden om je billen te trainen? 😉 Span tijdens het zitten regelmatig je billen op. Op die manier kweek je meer spieren en zo verbrand je weer meer calorieën in rust. En loop daarnaast regelmatig naar de printer, de koffiemachine, die leuke collega…

14. Speel met de kinderen (of die van je zus)

Dé manier om meer te bewegen? Met je kinderen spelen of vaker babysitten. Door achter ze aan te hollen, samen te ravotten of spelletjes te spelen, beweeg je veel meer dan je denkt. Op de iPad spelen hoort daar uiteraard niet bij.

15. Houd wandel- of fietsdates

Het is zo gezellig om op restaurant te gaan, maar er zijn ook andere leuke dingen om te doen. Neem je partner mee voor een potje pool, een gezellige wandeling of een romantische fietstocht (mét picknick). Wedden dat je niet door hebt dat je eigenlijk best veel beweegt?

16. Creëer heel korte sportmomentjes

Je kunt dat half uur beweging perfect opsplitsen. Tien minuutjes wandelen, drie keer per dag, is een optie. Of doe 10 minuten aan touwtje springen of hoelahoepen. Korte pijn!

17. Op stap met vriendinnen

Je kunt ook andere dingen doen dan wijnen: ga naar een concertje (met tickets in de staantribune!), ga lekker dansen of maak samen een wandeling in plaats van samen op café te zitten. Zalig, toch?

18. Ga shoppen

Veel stappen en paskamer in, paskamer uit… Shoppen vergt veel meer beweging dan je denkt. Hallo nieuwe handtas.

19. Doe zelf de tuin

Onkruid verwijderen, het terras schoonmaken of grasmaaien… Je beweegt heel wat af als je de tuin doet.

20. Doe een grote opruimactie in huis

Je zolder eindelijk aanpakken, die kelder helemaal leeghalen of gewoon je kleerkast uitsorteren… Je bent druk in de weer én beweegt zonder dat je het beseft.

21. Renoveer je huis

Een compleetrenovatie is misschien drastisch. Maar zelfs door je indeling te veranderen (en zware kasten te verschuiven), te schilderen of gewoon decoratiespullen te vervangen en verplaatsen, beweeg je meer dan je denkt.

22. Investeer in een stappenteller

En leg jezelf streefdoelen op. Minstens 10.000 stappen per dag? Eitje.

23. Help een handje

Of je nu vrijwilligerswerk doet of bij vriendinnen of familie een handje gaat helpen. Door niet meteen in de zetel te ploffen na het werk, beweeg je veel meer dan je denkt.

24. Volg een cursus of doe een workshop

Lessen Fotografie, een cursus keramiek of workshops planten verzorgen… Je beweegt er vaak bij zonder dat je het doorhebt!

25. Vrij vaker

We moeten je niet vertellen dat je ook dankzij seks meer beweegt.

Meer tips over bewegen en sporten: