Slapeloosheid is een van de meest voorkomende slaapproblemen, maar de kans is groot dat je er zelf voor een deel tussen zit. Psychologe en slaap-experte Annelies Smolders heeft een slaaptherapie ontwikkeld. In haar nieuwe boek ‘start to sleep’ deelt ze een lightversie van de therapie. Aan Feeling verklapt ze alvast enkele tips om beter te slapen. Vandaag heeft ze het over een grote boosdoener die te vaak vergeten wordt als het over slecht slapen gaat.

Lig jij vaak te piekeren in bed? Lees dan zeker ook deze 5 tips om voor eens en altijd te stoppen met piekeren.

Slaap is iets wat spontaan komt. Het overkomt je. Maar je hebt de omstandigheden wel zelf onder controle. Zo kun je nicotine maar beter vermijden voor het slapengaan.

Nicotine: verminder voor het slapen

Rokers kennen het fenomeen: een sigaretje roken voor het slapengaan. Niet zo’n goed idee. Nicotine is een stimulerend middel en heeft dezelfde effecten als cafeïne. Niettegenstaande je een kort gevoel van ontspanning beleeft als je een sigaret rookt, is het objectieve effect van nicotine stimulerend. Een lichte dosis kan voor een kortdurende ontspanning zorgen, maar bij een iets hogere dosis zien we meteen dat de hartslag en de bloeddruk omhooggaat. Hierdoor zit je dus met een lichamelijke activatie die incompatibel is met slaap.

Een combinatie van cafeïne en nicotine is zeker slecht voor je slaap. Als je rookt, is het beste advies dat ik kan geven natuurlijk om hiermee te stoppen. Als je niet kan of wil stoppen, is het toch belangrijk dat je het aantal sigaretten dat je rookt voor het slapengaan vermindert. Ook wanneer je ’s nachts wakker wordt, is het best om niet te roken.

Wil je meer weten over een goede nachtrust en ontdekken waarom slaap zo’n grote invloed heeft op ons gewicht? Kom dan zeker naarPascale & Guests van 14 t.e.m 16 juni. Pascale Naessens doet het geheim van haar gezonde levensstijl uit de doeken en tal val gastsprekers – waaronder slaapexperte Annelies Smolders – vertellen alles wat je wilt weten over gezond leven. Bekijk hier het programma en bestel je tickets.

 

MEER TIPS VOOR EEN GOEDE NACHTRUST: