https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/
Home Gezond Voeding met detoxvermogens
Voeding met detoxvermogens

Detoxen kan je in principe het hele jaar door. Bovendien bepaal je zelf hoe ver je in je 'ontgiftingsproces' wil gaan. Met de volgende voedingsmiddelen kan je alvast makkelijk zelf aan de slag. 

Detoxen met: Artisjok

is één van de meest zuiverende en drainerende groenten. Maak een slaatje van artisjok met citroensap voor een dubbel detox effect!

Detoxen met: Citroen

heeft het vermogen om je organen te reinigen en je spijsvertering in goede banen te leiden. Om nog te zwijgen over de vitamine C-boost die deze stralend gele vrucht je lichaam geeft. Drink een glas lauw water met het sap van een halve citroen om de dag goed te beginnen.

Detoxen met: Kruiden

voor een ontgiftende toets aan je maaltijden, voeg je wat kardemom, kurkuma, kaneel of knoflook toe.

Detoxen met: Kruidenthee

een detoxthee kan een goede ondersteuning bieden in je detoxproces en is bovendien een welkome afwisseling op dat eeuwige water. Ontgiftende thees zijn o.a. kliswortel, artisjokblad, mariadistel en paardenbloemwortel.

Detoxen met: Kruisvormige groenten

boosten je immuunsysteem en dat is zeker zo belangrijk als je lichaam aan het ontgiften is. Denk aan broccoli, bloemkool, boerenkool, witte kool en spruitjes. Om de kans op winderigheid te verminderen, voeg je wat kurkuma (geelwortelpoeder) toe aan je bereiding.

Detoxen met: Water

voldoende water drinken is ALTIJD belangrijk voor een goede gezondheid. En zeker wanneer je je lichaam wil ontdoen van vastgehouden gifstoffen. Drinken is dus de boodschap. Zo natuurlijk mogelijk (zeker geen koolzuur!) en zeker 1,5-2 liter per dag.

Detoxen met: Waterkers

heeft een zuiverende werking. Zeker toevoegen aan het menu met andere woorden, al was het maar een toefje als borddecoratie!

Zeker te vermijden tijdens de detox

  • koffie, zwarte thee en alcohol
  • tomaten
  • pinda's en pindakaas
  • rood vlees
  • koeproducten
  • dierlijke vetten
  • koolzuurhoudende dranken
  • geraffineerde suikers