Met een klein buikje is helemaal niets mis en kan veel oorzaken hebben. Maar droom je stiekem van een platte buik, dan kan deze voeding daar bij helpen.

Voeding de oorzaak?

Hoewel er veel verschillende oorzaken zijn voor een buikje, speelt voeding een grote rol. Zo kunnen vezels en de juiste vetten helpen tegen die obstipatie, en kies je best de juiste groenten om een opgezette buik tegen te gaan. Maar wat zet je dan op het menu?

5 x voeding tegen buikvet

1. Bruine rijst

Bruine rijst of andere volle granen kunnen helpen in de strijd tegen je buikje. Dat bleek althans uit een onderzoek gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition: mensen die 3 keer per dag volle granen aten, hadden 10% minder buikvet dan degenen die dat niet deden. Denk aan havermout, bruine pasta, donker brood…

2. Boerenkool

Boerenkool is een bron van calcium. Als je als vrouw in de menopauze terechtkomt, is het heel moeilijk dat buikje tegen te houden. Onderzoekers ontdekten dat calcium helpt tegen buikvet. Vrouwen die 100 mg calcium per dag aten zagen hun buikomtrek met 2,54 cm minder toenemen dan vrouwen die minder calcium aten. Dat geldt niet alleen voor vrouwen in de menopauze. Calcium zou ook de productie van het stresshormoon cortisol beter in balans houden. Probeer daarom tussen 1000 en 2500 mg calcium per dag binnen te krijgen. Denk dan aan tofu, (soja)melk, garnalen of sojabonen.

3. Zalm

In zalm zitten gezonde vetten die zich niet opstapelen rond je middel. Door de juiste onverzadigde vetten te eten, krijg je een strakkere buik. Het gaat dan over noten, olijfolie, avocado of zalm. Heerlijk toch.

4. Linzen

Linzen bevatten heel wat vezels. Volgens onderzoekers zijn die vezels een goede manier om buikvet tegen te gaan. Ook kikkererwten of bonen bevatten veel vezels. Let wel op: als je ze te veel eet, dreigt er zich wind in je darmen te vormen en krijg je net een opgezette buik. Luisteren naar je lichaam is dus de boodschap.

5. Pompelmoes

Deze lekkere vrucht heeft haast niets dan voordelen: hij is lekker, maar zit ook vol met voedingsvezels en proteïnen. Daarnaast bevat ie weinig calorieën. Eigenlijk het perfecte fruit om je bloedsuikerspiegel stabiel en je darmflora gezond te houden.

Meer tips tegen een buikje

Gezonde voeding is één ding: maar daarnaast zul je ook wat andere stappen moeten ondernemen, wil je van dat buikje afraken. Nog enkele tips:

  • Eet zo natuurlijk mogelijk: probeer weinig geraffineerde suikers te eten en vermijd bewerkt voedsel.
  • De hormonen die je lichaam aanmaakt bij stress, zorgen dat je meer vet opslaat rond je middel. Chronische stress is daarom af te raden. Zorg voor voldoende ontspanning en pak de stressfactoren in je leven aan.
  • Beweeg: kies daarbij vooral voor een sport die je graag doet. Natuurlijk kunnen buikspieroefeningen een impact hebben, maar dat kunnen andere bewegingsvormen zeker ook. Zelfs wandelen kan een grote impact hebben op je buikje, en als je iets kiest dat je graag doet, hou je het vol.
  • Overdrijf niet met light frisdranken: te veel prik maakt dat je buik makkelijker opblaast. Bovendien zorgen de kunstmatige zoetstoffen dat je zin krijgt in zoet.
  • Stop met roken: roken zorgt – net als stress – dat je lichaam cortisol aanmaakt. Dat hormoon zorgt dat je vet opslaat rond je middel.
  • Masseer je buik strak: lucht in je darmen zorgt vaak voor een opgezette buik. Door je buik te masseren, komt die lucht er gemakkelijker uit.
  • Overdrijf niet met zout: dit zorgt immers dat je lichaam vocht vasthoudt, ook vaak een reden voor een buikje.
  • Focus vooral niet te hard op dat buikje en geniet. 

Meer tips om je beter in je vel te voelen: