Daar zijn die goede voornemens weer. Staat ‘gezonder eten‘ of ‘kilo’s verliezen‘ ook weer bovenaan je lijstje? Jaarlijks maken we de goede gewoonte, maar na een maand lijkt het alweer tegen te zitten. Volgens Amerikaans voedingsspecialist Jay Nixon zit het vooral tussen onze oren, hij legt ons uit hoe we dat best oplossen.

Jay Nixon is een expert als het op gezonde voeding aankomt, hij schreef ‘The Overweight Mind’ en heeft het daarbij niet enkel over gezonde voeding en sport, maar vooral ook over psychologie. “20% van je slaagkans heeft te maken met je voeding en hoe vaak je sport“, vertelt hij in het boek. “De overige 80% zit tussen je oren.” Een verandering in onze mentaliteit is volgens hem de enige oplossing voor langdurig en blijvend gewichtsverlies.

“Slechts 20% van onze slaagkans heeft te maken met voeding of sport. De overige 80% zit tussen onze oren”

Let op je woorden

Volgens de expert doet je woordgebruik wonderen. Drie zinnen zijn volgens hem taboe: ‘ik hou niet van…’, ‘ik kan niet…’ en ‘ik zal nooit…’. Ongetwijfeld gebruik jij de zinnen ook soms. “Mensen zijn er zich vaak niet eens bewust van. Terwijl negatieve gedachten een negatieve invloed hebben op je doelstellingen rond gezonde voeding en sport. Gelukkig heeft hij enkele tips om de gedachten om te buigen.

‘Ik hou niet van spruitjes’

‘Ik houd niet van sport, heb een hekel aan spinazie of walg van koken’, het zijn maar enkele voorbeelden van negatieve formuleringen. Volgens Jay heeft het in veel gevallen te maken met een negatieve ervaring uit het verleden. Je bent bijvoorbeeld ziek geworden nadat je spinazie at, en lust het nu niet meer. Jay probeert daarom om zijn patiënten aan te leren zich niet te laten beïnvloeden door die gebeurtenissen. “Onaangename herinneringen hoeven niet het huidige gedrag te bepalen. Door anders te kijken, verdwijnt de negatieve associatie met een bepaalde smaak of idee en zo wordt het gemakkelijker om gezonder te leven.”

‘Ik kan geen 15 km lopen’

“Focus je liever op wat je wel kunt. Wees trots dat je vijf kilometer kunt lopen en maak voor jezelf een schema om er tien te kunnen lopen. Op die manier ga je door tot je jouw doel bereikt hebt en kun je weer een nieuw doel stellen.”

‘Ik zal nooit heel strak zijn’

“Als je een zin op deze manier begint, leg je al vast dat je het niet gaat doen. ‘Ik zal nooit om 06.00 uur opstaan om te gaan lopen’, kun je beter herformuleren. Bedenk voor jezelf wat je wél wilt doen en houd daarbij rekening met je doel. “Ik maak er een gewoonte van om op zondag om 08.00 uur op te staan om te gaan lopen. Concentreer je op je doel en beloon jezelf: nieuwe sneakers of een leuke jurk zijn een extra motivatie, toch? 😉

Meer tips voor een gezond lichaam: