Heel wat diëtisten zijn het erover eens: koolhydraten eet je liever niet te veel. Volgens sommigen schrap je zelfs best volledig van het menu. Maar is dat zo gezond? Volgens Dr. Ir. Eric De Maertelaere niet. “Een boterham bevat ook heel wat vezels, die zijn belangrijk voor je darmen.” In zijn boek ‘Gezonder eten, ouder worden’ legt hij uit hoe dat zit.

“Er is niets mis met een boterham of een bordje pasta. Het zetmeel in die koolhydraten wordt omgezet in glucose. En vergis je niet, ons lichaam heeft zelfs glucose nodig. Zo werken onze hersenen dankzij glucose. Bovendien bevatten bruin brood, bruine pasta of bruine rijst meestal heel wat vezels, die zijn goed voor de gezondheid van je darmen en zorgen voor een verzadigd gevoel.

Het grote probleem is echter de hoeveelheid. Sport je veel of ben je een erg nerveus type, dan kun je meer koolhydraten eten. Maar mensen met een sedentaire levensstijl, die veel zitten en weinig bewegen, eten best niet te veel koolhydraten. Je verbruikt minder energie en het lichaam slaat de glucose op als vet. Wil je graag afvallen en heb je geen idee hoeveel koolhydraten goed voor je zijn? Ga dan naar een diëtist, hij/zij kan perfect bepalen hoeveel koolhydraten goed voor je zijn.

Op pensioen

Een grote fout die mensen maken, is dat ze heel hun leven hetzelfde eten. We zijn gewoontediertjes. Maar wanneer je om even of andere reden minder beweegt, pas je best je voedingspatroon aan. Daarom is het verstandig om je levensstijl zo nu en dan te herbekijken. Ga je op pensioen en beweeg je aanzienlijk minder, dan herbekijk je best nog eens wat je precies eet.

Wat met gluten?

“Glutenintolerantie lijkt de laatste jaren een echte hype. Daarom durven heel wat mensen geen (volkoren)brood meer te eten. Let wel: in België heeft slechts 1% van de bevolking een glutenintolerantie. Vermoed je dat je glutenintolerant ben? Ga dan even langs bij de dokter, die kan het perfect testen. En geniet anders gerust van een lekker boterhammetje.”

Wat eet je best wél?

  • Volg de Mediterraanse levensstijl: zet veel groeten, fruit, eiwitten en gezonde vetten op het menu.
  • Koolhydraten mag je gerust eten, maar beperk de hoeveelheid. Geen idee hoeveel je mag eten? Een diëtist kan je er perfect bij helpen.
  • Drink 3 à 4 kopjes groene thee per dag.
  • Start je dag met een lekkere kom havermout.
  • Vul aan met voedingssupplementen.

Meer over voeding & gezondheid:

Meer weten? ‘Gezond Eten Gezond Ouder Worden’ is hier te koop. (Uitgeverij Manteau – € 24,99)