Is ‘Waarom val ik niet af?’ een vraag die jij je ook regelmatig stelt? Het is zo frustrerend: Je let op je voeding, beweegt, en toch gaan die kilo’s er maar niet af. Tijd om je gewoontes onder de loep te nemen. 

Je wilt graag coronakilo’s vermijden, dus je let op je voeding en beweegt veel. Toch val je niet af? Misschien zijn dit wel de redenen.

Waarom val ik niet af?

Bekijk onderstaande redenen. Houd hierbij in het achterhoofd dat het altijd mogelijk is dat je om gezondheidsredenen niet afvalt. Twijfel je of ben je ongerust? Neem dan zeker contact op met je huisdokter.

1. Je onderschat wat je eet

Dé tip als je wilt afvallen? Houd (zeker een tijdje) een voedingsdagboek bij, en noteer daarin alles wat je op een dag eet en drinkt. Ja, ook dat glas wijn en dat ene stukje chocolade. Pas dan ben je bewust van wat je eet. Al die kleine dingetjes doen vaak meer dan je denkt.

2. Je eet te veel ‘gezonde’ dingen

Het grootste gevaar? Cherry picking, een wetenschappelijke term die betekent dat je uit ieder dieet de tips haalt die jou het meest liggen. In dieet A zie je dat vette producten gezonder zijn dan de niet-vette variant, in een ander dieet lees je dan weer dat koolhydraten écht niet het probleem zijn. Het gevaar: je eet koolhydraten die je combineert met veel vetten. Niet de beste manier om af te vallen natuurlijk. Ook met gezonde dingen let je trouwens beter op: olijfolie, noten en avocado’s zijn slechts enkele voorbeelden van heel gezonde ingrediënten. Ze bevatten echter wel veel vet, dus er te veel van eten doe je beter niet.

3. Je leest de voedingsetiketten niet goed

In de supermarkt word je om de oren geslagen met ‘gezonde’ gerechten. Van ‘gezonde granola’ tot ‘vetvrije yoghurt’ en ‘gezonde koeken’. Helaas gebruiken marketeers de termen graag om je te doen kopen, maar blijkt het helemaal niet zo gezond als je verwacht. Wil je afvallen? Lees dan altijd de voedingsetiketten, of nog beter: koop zoveel mogelijk verse ingrediënten waarbij je geen verpakkingen hoeft te lezen.

4. Je focust op beweging

Uiteraard is bewegen goed, meer zelfs: het is essentieel als je graag wilt afvallen. Toch is je gewichtsverlies voor 80% afhankelijk van voeding en voor 20% van sport. Het is dus geen goed idee om als een bezetene te beginnen sporten om daarna frietjes, chocolade of hamburgers te kunnen eten.

5. Je beloont jezelf… met eten

Jezelf belonen is altijd een goed idee! Het is echter geen goed idee om jezelf na een stevige sportsessie te belonen met een glas wijn of als je die eerste kilo kwijt bent toe te geven aan dat stukje chocolade. Leg jezelf liever andere beloningen op: wat denk je van een nieuwe handtas, een jurk, een goed boek of wat me-time?

6. Je ontzegt jezelf te veel

De klassieke dieetfout? Je wilt graag zoveel mogelijk resultaat, en als het kan eigenlijk vandaag al. Maar dat is niet realistisch. Jezelf te veel dingen ontzeggen is geen goed idee. Er komt altijd een moment dat je deze dingen terug gaat eten en je dus waarschijnlijk terug bijkomt. De gouden regel is: kies een voedingspatroon dat bij je past, eet alles met mate en heb geduld.

7. Je drinkt te weinig water

We zeiden het al vaak, maar het blijft essentieel. Als je wilt afvallen, moet je voldoende water drinken. Moeilijk? Maak zelf verse thee of probeer infused water.

8. Je eet te grote porties

De porties zijn enorm veranderd in de loop der tijd. Koffies worden groter (en aangevuld met lekkere siroopjes), verpakkingen worden in winkels steeds groter en op restaurant krijg je veel meer dan je jaren geleden kreeg. En ook dat heeft zijn invloed op gewicht. Het is daarom belangrijk om je porties te controleren. Enkele tips: eet uit een klein bord, drink uit een klein glas, zet je pannen niet op tafel (dan neem je gemakkelijker een tweede portie) en laat je niet verleiden door grote, relatief goedkopere verpakkingen. Die zak chips eet je immers toch volledig op, of je nu 20% gratis kreeg of niet.

9. Je slaapt te weinig

Het blijkt uit verschillende onderzoeken: mensen die te weinig slapen (minder dan 6 uur per nacht), hebben meer kans op overgewicht. Dat heeft verschillende redenen, als je vermoeid bent, neig je sneller naar vet voedsel. Maar slaap heeft ook een belangrijke invloed op cortisol, het stresshormoon dat onder andere je buikje veroorzaakt. Dus nog een excuus om voldoende te slapen.

10. Je wordt ouder

Hoe ouder je wordt – vanaf je dertigste start het al – hoe moeilijker je afvalt. De reden is je metabolisme, dat vertraagt wanneer je ouder wordt. Daarom ook dat mensen die heel hun leven konden eten wat ze wilden, nu opeens bijkomen. Hou je metabolisme op peil door de juiste voeding en beweging. 

11. Je hebt te veel stress

Cortisol wordt ook weleens het stresshormoon genoemd, het wordt aangemaakt in je bijnieren, en dat is in principe geen probleem. Wanneer je echter langdurige stress hebt – en dus een langdurig hoog cortisolniveau – heeft dat heel wat neveneffecten. Je kunt uitgeput raken en een burn-out krijgen, maar ook bijkomen. Stresscontrole is dus echt essentieel.

12. Je eet te weinig vezels

Vezels zijn belangrijk voor je, meer zelfs: uit onderzoek blijkt dat wie vezels heeft, kans heeft om langer te leven. Dat heeft onder andere te maken met een gezonde darmflora. Om af te vallen, moet je darmflora in orde zijn. Schrap je al je vezels van het menu, dan kun je moeilijker naar het toilet gaan, en dat is slecht voor je lijn.

13. Je zit te veel

Je hoeft geen topsporter te zijn om een gezond gewicht te hebben, maar té veel zitten is niet goed voor je lijn. Probeer dus regelmatig op te staan en rond te lopen. Wist je trouwens dat je veel meer calorieën verbrandt als je staat dan als je zit. Een investering in een standing desk is dus geen slecht idee.

14. Je drinkt te veel light drankjes

Light drankjes bevatten dan wel weinig (of zelfs geen) calorieën, daarom zijn ze nog niet goed voor je. Door de suikervervangers krijg je extra veel zin in suiker, en dat wil je vermijden. Drink liever water of maak zelf een gezonde ijsthee (zonder suikers).

15. Je eet niet mindful

Mindful eten wil zeggen dat je even tijd neemt om te eten, daar bewust van te genieten en even met niets anders bezig te zijn dan met je eten. Snel eten achter je computer, voor de tv snacken of snel iets naar binnen schrokken in de auto… Allemaal geen goed idee. Je speelt zo veel meer calorieën binnen dan je denkt.

Wel afvallen? Deze tips helpen je op weg

Hou een voedingsdagboek bij

Gebruik een schrift om al je dieetdoelen en voedingsdagboek in neer te pennen.

Bullet journal – Redopapers – € 20

 

Ga vaker wandelen

Geen zin om te sporten? Maak op z’n minst regelmatig een wandeling.

Wandelschoenen – Columbia – €96,80

 

standing desk

Werk vaker staand. Geen ruimte voor een standing desk? Deze handige desk werkt met een zuignap, en ruim je na je werkdag gewoon weer op.

Desk met zuignap – Notadesk – €139

 

Drink meer water

Drink altijd voldoende water. Geen zin in water? Maak dan infused water of neem thee mee.

Waterfles met infuser – Hema – €9

 

 

Eet van kleinere borden

We eten van veel grotere borden dan in de jaren ’50. Eet vanaf nu terug van kleinere borden.

Lotusbord – Arne Clausen x Lucie Kaas – € 24

 

Meer tips om af te vallen: