Dat een gezonde dosis vitamine C – uhu: dé absolute Queen B der de vitamines – goed voor je is, wist je waarschijnlijk al wel langer. Waarom dat precies zo goed is, en dat een degelijk vitamine C-niveau nóg beter en belangrijker is het level van vitamines A, C en E-varianten samen, misschien nog niet.

Hoe dat precies zo gekomen is én welke gezondheidsvoordelen je lijf en leden nu precies uit vitamine C halen: we zetten het even op een rij!

Waarom is vitamine C zo essentieel voor je gezonheid?

Vitamine C bevat heel wat voordelen voor de gezondheid. Ten eerste zorgt vitamine C voor een betere energie-opname door het lichaam, waardoor je je dus letterlijk fitter en vitaler zal gaan voelen. Wie vaak moe en fultoos is, doet er daarom misschien goed aan zijn vitamine c-waarden eens te laten nakijken. Ten tweede optimaliseert de vitaminesoort ook de werking van ons imuunsysteem: wie voldoende vitamine C heeft, zal een betere weerstand hebben.

Daarnaast biedt de vitamine ook nog een andere vorm van bescherming aan ons lichaam: zo voorkomt vitamine C dat stoffen in je lichaam gaan oxideren en beschermt het ons tegen de schadelijke invloed van ‘vrije radicalen’. Dat zijn – kort door de bocht gezegd – moleculen in ons lichaam die een elektron missen en daardoor instabiel zijn – en dus bijgevolg niet goed zijn voor onze gezondheid. Zo’n vrije radicalen kunnen bijproducten zijn van het lichaam zelf, maar kunnen ook ontstaan door invloeden van buitenaf – denk: make-up, alcohol, luchtvervuiling, medicatiegebruik en vooral ook stress.

De reden waarom we ons lichaam liefst vrijwaren van die ‘vrije radicalen’ is omdat ze verschillende lichaamsprocessen kunnen verstoren, doordat ze andere moleculen in ons lichaam aanvallen. Een van de belangrijkste molecule-structuren in ons lichaam is ons DNA. Doordat vitamine C dus ook daar de afbraak door vrije radicalen tegengaat, kan het op de lange termijn onder andere hart- en vaatziekten helpen voorkomen.

Tot slot werkt vitamine C ook nog positief in op onze bindweefselvorming, verhoogt het onze capaciteiten om ijzer op te nemen in het bloed en zou het ook de werking van ons geheugen ondersteunen. Vooral wie last heeft van een verminderde concentratie of een gebrek aan focus en structuur, kan wel eens gebaat zijn met een vitamine C-supplementje.

Beauty-voordelen: mooie nagels en een stralende huid

Naast een heilzame werking op de ‘binnenkant’ van je lijf, biedt een gezond vitamine-C gehalte ook heel wat begeerlijke voordelen voor je ‘buitenkant’. Zo zorgt vitamine C niet enkel voor mooie én sterke nagels, tanden en stevige botten doordat het de collageenproductie in ons lichaam stimuleert, maar ook voor een stralende en strakke huid die veel langer zijn elasticiteit zal behouden  – en dus veel minder snel rimpels zal gaan vertonen dan de huid van iemand die niet voldoende vitamine C binnenkrijgt.

Ook dat laatste heeft te maken met de door vitamine C gestimuleerde aanmaak van collageen: een lijmvormend eiwit dat belangrijk is voor het bindweefsel in ons lichaam, en vooral van dat in onze huid. Huid met een tekort aan collageen zal er al snel dof en levenloos uitzien, bovendien zal de huid droger zijn en daardoor minder elastisch, waardoor er dan weer sneller rimpels ontstaan.

Bovendien beschermt vitamine C de huid ook letterlijk tegen de zon – wat het vroegtijdig verschijnen van ouderdomsverschijnselen als rimpels eveneens tegengaat. De vitaminesoort kan namelijk doorgaan voor een ‘milde zonnebrandcrème’ die je huid ietsje weerbaarder maakt tegen schadelijke UV-stralen. Dankzij de antioxiderende werking van vitamine c zou het je huid zelfs kunnen helpen om te herstellen van eerdere schade door de zon.

Omdat vitamine C tot slot ook de vorming van bindweefsel stimuleert, helpt het je huid ook sneller te herstellen van ‘oprispingen’ als acné of andere vlekjes, en van snijwonden en kneuzingen ook.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Omdat de heilzame werking van vitamine C natuurlijk ook in de beauty-wereld niet onopgemerkt is gebleven, zijn er tal van skincare- en andere productjes die aardig wat vitamine C bevatten. Ontdek hier bijvoorbeeld 10 x beautyproducten op basis van fruit die goed zijn voor je huid.

Hoeveel vitamine C heb ik nodig?

De aanbevolen hoeveelheid vitamine C – zoals omschreven door de gezondheidsraad – komt voor een volwassen man of vrouw neer op zo’n 75 milligram per dag. Omdat vitamine C oplosbaar is in water, is het belangrijk om je groenten niet té lang te laten koken, en liefst in weinig water.

Omdat vitamine C daarnaast ook verloren gaat als het te lang verhit wordt of te lang in de zon ligt, is het aan te raden je groenten- en fruit-reserves op een koele plek – liefst eentje zonder direct zonlicht – te bewaren en je eventueel zelf-geblende smoothies – eens gemaakt – ook zo snel mogelijk te nuttigen.

Een tekort aan vitamine C: hoe merk ik het op?

Wie er een normaal en gevarieerd eetpatroon op nahoudt, zal waarschijnlijk wel genoeg vitamine C binnenkrijgen. Eet je echter niet voldoende groenten en fruit, dan kan er desalniettemin wel eens een tekort optreden. Mensen met zo’n tekort zullen vaak een gebrek aan eetlust vertonen en erg vermoeid zijn. Daarnaast kan de weerstand van mensen met onvoldoende vitamine C naar omlaag gaan, waardoor je vatbaarder bent voor infecties en ook opgelopen wondjes de neiging hebben om minder snel te genezen. Enker bij een ernstig tekort – denk: matrozen op zee vroeger – is er kans op scheurbuik.

Ook een teveel aan vitamine C is wel degelijk te vermijden trouwens, want dat kan leiden tot darmklachten en diarree. Wie per dag meer dan 2000 milligram vitamine C binnenspeelt, heeft kans die grens te overschrijden.

Vitamine C: waar kan ik het vinden?

Vitamine C komt gelukkig in heel wat natuurlijke etenswaren voor: zowel aardappelen als verschillende soorten groenten en fruit zitten er vol mee. De beste opties voor een voldoende hoog C-niveau zijn tomaten, sinaasappels, rode paprika en – on top of it allkiwi’s. Zo bevat een groene kiwi ongeveer 85,1 mg vitamine C per 100 gram, en de gele, iets zoetere variant maar liefst 161,3 mg per 100 gram.

Een beetje moe, een zware proef of een belangrijk gesprek voor de boeg of er net een bijzonder intense yoga-sessie opzitten: neem dan zeker een kiwi’tje om de reserves wat aan te lengen.

Lees ook:

SOURCE: Women's Health / Mens en gezondheid