Joggen of hardlopen zijn gezond als je wilt afvallen. Wandelen is minder intensief, dus je zou misschien denken dat je daar minder vet mee verbrandt. Maar niets is minder waar, wandelen blijkt zelfs effectiever dan lopen. Trek dus die wandelschoenen maar aan.

Graag wat kilo’s minder

Met lopen kun je heel wat calorieën verbranden. Je zou zo’n 100 calorieën kwijtspelen per gelopen kilometer. 5 kilometer lopen staat dus gelijk aan zo’n 500 calorieën, oftewel 100 g chocolade. Dat is veel. Maar geen garantie om gewicht te verliezen. Afvallen komt voor 70% uit aanpassingen aan je voedingspatroon en 30% door je beweging. Gezond eten is dus noodzakelijk als je graag wat kilo’s kwijt wilt.

Dat blijkt onder andere uit een onderzoek gevoerd aan The National Weight Control Registry. Meer dan 10.000 deelnemers werden gevolgd in hun dieetproces. Wat bleek? De deelnemers die minder aten vielen bijna net zoveel af als de deelnemers die minder aten én meer gingen sporten. Daarnaast bewijst een Amerikaanse studie uit 2009 dat mensen na het sporten meer eten dan ervoor. Vaak overschatten we hoeveel calorieën we verbruiken en vinden we dat we wel iets lekkers verdiend hebben.

Lees hier enkele tips om de drang naar zoet te verminderen

Beter dan lopen?

Toch is voldoende beweging noodzakelijk. Niet enkel voor de weegschaal, maar ook voor je gezondheid. Wat je dus best doet? Gezond eten combineren met beweging. Niet zo sportief aangelegd? Geen zorgen! Maak iedere dag een wandeling. Het heeft niets dan voordelen: je wordt er gelukkiger van, je snuift gezonde lucht op en het is zelfs goed voor je relatie (hier lees je nog eens waarom). Bovendien wordt het door gezondheidsorganisaties aangeraden: het is gratis, je kunt het altijd en overal doen én het is gemakkelijker vol te houden dan (hard)lopen. Daarnaast heb je een pak minder kans op blessures. Tenslotte blijkt uit onderzoek dat het de grootste vetverbrander is. Hoog tijd dus om een flinke wandeling te maken.

Meer tips voor je gezondheid: