Maar liefst de helft van de wereldbevolking is ontevreden over z’n slaap. Meer zelfs, ongeveer 1 op 3 heeft last van slapeloosheid. Reportagemaker Annick Ruyts is één van hen. Ze maakte er zelfs een boek en een tv-serie over. “Insomnia sluipt ongemerkt je lichaam binnen, en je merkt het vaak pas wanneer het al te laat is”, vertelt ze erover. Slaap is nochtans essentiel. Speciaal voor World Sleep Day deelt yoga- en gezondheidsgoeroe Goedele Leyssen haar gouden tips voor een betere nachtrust.

In haar boek ‘Slapeloos‘, vertelt Annick over haar slapeloosheid. Nadat ze in 2015 in een vervelende periode belandde omdat ze een appartement kocht met een bouwovertreding, sliep ze maandenlang maar enkele uurtjes per nacht. Maar ook daarna bleef haar insomnia duren. “Ik heb er mee leren leven en probeer het mijn leven niet te laten beïnvloeden”, zei ze daarover in een interview.

En Annick is zeker niet alleen. Wereldwijd slaaponderzoek door Philips maakte duidelijk dat slechts 49% van de mensen tevreden is met zijn of haar slaap. Als belangrijkste hinderpaal staan vooral zorgen en stress, relatieproblemen en ook het gebruik van mobiele telefoons hoog op het lijstje. Nochtans is slechts 10% bereid is om actie te ondernemen.

“Slaaptekort heeft een serieuze impact op de mentale en fysieke toestand van mensen en we moeten hen dan ook informeren over bestaande hulpmiddelen om beter te slapen en hen er vooral van overtuigen dat hun inspanningen vruchten zullen afwerpen”

Geen goed teken. “Dat minder mensen actie ondernemen om hun slaap te verbeteren, is alarmerend, vooral omdat mensen over de hele wereld net veel belang hechten aan slaap. Slaaptekort heeft een serieuze impact op de mentale en fysieke toestand van mensen en we moeten hen dan ook informeren over bestaande hulpmiddelen om beter te slapen en hen er vooral van overtuigen dat hun inspanningen vruchten zullen afwerpen,” zo vertelt Mark Aloia, PhD, Global Lead for Behavior Change, Sleep & Respiratory Care bij Philips.

Maar hoe moet je actie ondernemen? Wij vroegen het aan gezondheidsgoeroe Goedele Leyssen.

Het belang van slaap

“Heel veel mensen associëren slaap met luiheid. Maar dat is eigenlijk de grootste contradictie die er is. Door weinig te slapen, ben je minder productief en kun je jezelf minder goed concentreren”, vertelt Goedele. Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat je immuunsysteem verzwakt als je niet voldoende slaapt. Langdurig te weinig slapen, is dus echt slecht voor je gezondheid. Zelf ben ik er hard mee bezig. Ik voel het meteen als ik onvoldoende kwalitatieve slaap heb gehad. Dat is niet vreemd, je lichaam detoxt en herstelt tijdens je slaap. Maak dus van prioriteit van een goede nachtrust.”

1. Zoek uit hoeveel slaap je nodig hebt

“Voldoende slaap is belangrijk. Tel vijf slaapcycli van ongeveer 50 minuten. Al is dat zeer persoonlijk. Zoek dus uit hoeveel slaap je nodig hebt. Dat doe je door een aantal keer te gaan slapen zonder wekker en te kijken wanneer je vanzelf wakker wordt. Zo ontdek je zelf hoeveel slaap jij nodig hebt. Daarnaast is routine heel belangrijk. Zelf ben ik een ochtendmens en sta ik iedere dag om 05.00 uur op, maar als je eerder een avondmens bent, blijf je waarschijnlijk langer wakker. Dat maakt in principe niets uit, zolang je maar routine hebt en uitzoekt hoeveel uur jij nodig hebt.”

2. Creëer een avondroutine

“Als je voor jezelf een routine creëert, weet je lichaam dat het tijd is om te gaan slapen. Wanneer je een goede serie kijkt of net bezig bent, is het soms moeilijk om daarmee te stoppen. Daarom pleit ik voor een avondklok: stel minstens dertig minuten voor je gaat slapen een alarm in. Gebruik die tijd om even tot rust te komen. Ik neem graag een douche, op die manier spoel je de stress van de dag even van je af en ben je klaar om te gaan slapen. Maar ook zo’n ritueel is persoonlijk. Vermijd wel blauw licht.”

3. Stop met piekeren

“Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen. Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Adem diep in langs je neus en langzaam uit via je mond. Door heel bewust bezig te zijn met je ademhaling, vergeet je even al de rest. Ook apps of andere hulpmiddelen kunnen je helpen.”

En ook…

  • Drink geen koffie na 14.00 uur. Zo blijf je niet wakker door cafeïne.
  • Vermijd alcohol voor je gaat slapen. Je valt misschien gemakkelijker in slaap, maar je slaapkwaliteit gaat drastisch achteruit. Je lichaam heeft ongeveer een uur nodig om een eenheid alcohol te verwerken. Drink je een glas wijn, doe dat dan minstens een uur voor je gaat slapen.
  • Eet niet te zwaar en stop minstens drie uur voor je gaat slapen met eten, zo kan je lichaam herstellen en hoeft het niet enkel bezig te zijn met verteren.
  • Maak je kamer donker en stil. Laten je gordijnen toch licht door, draag dan een oogmasker.
  • De ideale kampertemperatuur is ongeveer 19 graden.
  • Snooze niet en gebruik je smartphone niet in de slaapkamer. Kies dus liever niet voor je gsm als wekker.

Hulpmiddelen

Weet je toch niet goed waar te beginnen? Er zijn heel handige hulpmiddelen. Wist je dat de Somneo Sleep & Wake-up Light Connected van Philips een grote hulp kan zijn om je nachtrust te verbeteren. Het is de eerste ontwaaklamp waarvan klinisch is bewezen dat het je algemeen welzijn verbetert na het ontwaken. Je voelt je energieker en heeft daarom een grote invloed op je productiviteit. Je verbindt hem met je app SleepMapper en die laat zien hoe het zit met de temperatuur, de luchtvochtigheid en het licht- en geluidsniveau in je slaapkamer. En het RelaxBreathe programma helpt je om je ademhalings- en ontspanningsoefeningen te doen op het ritme van het licht. Eenvoudiger wordt het niet.

De Somneo Connected Sleep & Wake-up Light shop je aan € 219,99 via philips.be.

(Aan het onderzoek van Philips namen 13.004 mensen uit 13 verschillende landen deel.)

event image

Meer weten? Annick Ruyts geeft een lezing tijdens de Feeling Forward sessie op 30 april. Ontdek tips om beter te slapen, hoor Annicks verhaal, maak er kennis met de Philips Somneo ontwaaklamp én maak zelfs kans om er eentje te winnen! En ook deze keer ga je naar huis met een goedgevulde goodiebag. Alle info vind je hier.

Meer over slaap:

Meer tips van Goedele Leyssen lezen? In ‘De Wellness Formule‘ deelt ze haar tips om zelf gezonde routines te kweken en vol te houden.