Claudia Van Avermaet is een echte expert als het op gezondheid aankomt. Ze volgde ‘Orthomoleculaire voedingsleer’, verschillende ‘ yogateacher trainingen’ en is leerkracht lichamelijke opvoeding. Bovendien bedacht ze het ‘POWERBODYplan: een eenvoudige en effectieve methode met 3 belangrijke pijlers: Gezonde, natuurlijke voeding, een gezonde mindset & work-outs voor een gezonder lichaam. Na Power en Powerbody is er nu Powerboost, vol met tips, recepten en work-outs. Aan Feeling verklapt ze drie dagen lang alvast enkele van haar gouden tips. Vandaag vertelt ze ons hoe we met de juiste ingrediënten ons lichaam een serieuze boost kunnen geven.

Deze tips helpen je gezondheid en geven een extra boost aan je organen, spieren en immuunsysteem. En niet te vergeten: ze zijn overheerlijk.

Zo boost je je immuusysteem

Wat zet je extra op het menu:

  • Zoete aardappel is rijk aan koolhydraten maar ook aan betacaroteen en vezels.  Zowel de zoete als de gewone aardappel hebben hun positieve eigenschap. De zoete aardappelen bevatten extra vitamine A die nodig is voor een gezond immuunsysteem.  De gewone aardappel zorgt voor extra magnesium, zink en vitamine B6. (Probeer zeker deze gezonde lasagne van zoete aardappel.)
  • Kiwi bevat een hoge concentratie aan vitamine C, de ideale snack om jouw immuunsysteem te boosten. Eet hem zo, of gebruik hem in een heerlijke smoothie.
  • Champignons doden bacteriën en ziektekiemen in je lichaam.  Ze gaan de productie van je witte bloedcellen verhogen. (Probeer deze gevulde champignons met mecademianoten.)
  • Bijenpollen, zijn een soort van multivitaminen – ze zijn natuurlijk waardoor je lichaam ze beter kunnen opnemen.  Ze zorgen voor energie, concentratie, een betere spijsvertering en dragen bij tot een gezonde hormonenspiegel.

Zo boost je jouw uithouding

Wat zet je extra op het menu:

  • De granaatappel staat voor leven en herstel. Het sap is een bron van bioactieve stoffen die je spierpijnen kunnen verminderen.  De naam ‘granaat’ appel zit op zich al vol kracht en macht.  De kracht is vooral dat hij de herstelprocessen in jouw lichaam zal ondersteunen.
  • Chiazaad helpen jouw bij een energieboost en voor jouw uithoudingsvermogen. Heb je dipje dan kan chiazaad jouw er door helpen.  Ideaal als je ouder bent dan 40 want deze vullen belangrijke voedingsstoffen in jouw lichaam aan (kalium, calcium, magnesium, foliumzuur,…)

Zo boost je jouw spieren en gewrichten

Wat zet je extra op het menu:

  • Avocado’s helpen jouw spieren snel te hertellen en bevatten antioxidanten die spierschade tegengaan. De avocado leunt zeer dicht aan bij de kwaliteiten van moedermelk.  Het heeft ook een vergelijkbaar effect als een aspirine.
  • Kurkuma helpt bij spierstijfheid en houd je gewrichten soepel. Het heeft meer dan vijftig helende werkingen.  Het helpt bij de doorbloeding van je lichaam en kan ook hoofdpijn verzachten.
  • Lijnzaad reinigt jouw bloedvaten. Hierdoor zal je bloed sneller stromen en is er een betere zuurstofvoorziening voor je spieren. Ideaal tegen stijve spieren en gewrichten.

De gouden vier:

Deze zet je zoveel mogelijk op het menu:

  • Kurkuma
  • Knoflook, helpt voor een extra boost in jouw lichaam. In knoflook zit zwavel die ervoor dat je huid zuivert en je lever ondersteunt wordt.  Het kan je ook helpen bij een zwakke maag & misselijkheid.
  • Gember is een bron van magnesium, kalium, kopen en vitamine B6. Boost jouw immuunsysteem en helpt jouw spijsvertering in balans te brengen.
  • Kool, hebben een hoge voedingswaarde. Ze brengen zelfs jouw zenuwstelsel in evenwicht.  De spitskool bevat het meeste vitamine C en is goed voor je darmen.

Recepten met deze ingrediënten vind je terug in POWER BOOST, het nieuwe boek van Claudia Van Avermaet. Power Boost, Claudia Van Avermaet, Uitgeverij Lannoo, €24,99

Meer gezonde tips van onze experts: