We werken gemiddeld 225 dagen per jaar. Onze gezondheid en ons welzijn worden voor een groot deel dus op ons werk bepaald. Helaas liggen uitgerekend hier veel verleidingen op de loer. Of je van thuis werkt of terug naar kantoor gaat, een ongezonde snack, frisdrank of een belegd broodje waarvan je een uur laten alweer honger krijgt, zijn vaak onvermijdelijk. Gezond eten is op z’n minst gezegd een uitdaging. Sandra Bekkari geeft haar beste tips om gebalanceerd te eten.

 

1. Start met een gezond ontbijt

Start je dag met een gezond ontbijt. Dit is cruciaal om de werkdag fit door te komen en om gemakkelijker gezonde keuzes te maken tijdens de dag. Als je het ontbijt overslaat of de dag start met snelle suikers, zal je veel sneller grijpen naar extraatjes. Kies bijvoorbeeld vaker voor havervlokken. Geniet van een overheerlijke homemade granola met yoghurt en vers fruit of bak tijdens het weekend havermoutwafels ofpannenkoekjes. Heb je toch liever een boterham ’s morgens? Kies dan voor ambachtelijk volkoren speltof roggebrood. Dit zijn voorbeelden van broodsoorten die je lang een voldaan gevoel geven. Lekker met bijvoorbeeld wat ricotta en blauwe druiven of met een spiegeleitje.

2. Neem gezonde tussendoortjes mee

Neem steeds twee gezonde tussendoortjes mee naar het werk. Dit helpt je om te weerstaan aan allerlei suikerrijke verleidingen. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: een handvol noten, een stuk fruit, home made havermoutkoekjes of een plakje amandelcake.

3. Bereid je lunch zelf

Kook de avond vooraf een extra portie en neem de rest mee als lunch. Pimp je maaltijd door bijvoorbeeld wat kerstomaatjes, erwtjes, en noten toe te voegen aan je restje quinoa. Combineer met wat verse kruiden en een lekkere olijfolie of vinaigrette en je hebt in geen tijd een gezonde meeneemlunch.

4. Last minute lunch

Als er in de buurt van je werkplek een supermarkt is, kan je ook daar een aantal gezonde ingrediënten kopen, zoals avocado, tomaat, rucola en wat mozzarella. Tijdens je lunchpauze mix je ze door elkaar en je hebt al snel een lekkere maaltijd. Of probeer eens verse mango met avocado en feta. Heerlijk!

5. Rauwe groenten

Zorg ervoor dat je altijd wat rauwe groenten zoals worteltjes, radijsjes of kerstomaatjes in huis hebt. Een lunchbox zonder groenten is echt geen goed idee. Ook soep is ideaal om mee te nemen, zowel als tussendoortje als voor bij de lunch. Van groentesoep kan je nooit te veel eten.

6. Water water water

Zet je glas water steeds klaar op je bureau of ergens in het zicht op je werkplek. Drink voldoende water verspreid over de dag, zo’n glas per anderhalf uur is een goed gemiddelde. Water kan je ook pimpen: voeg er eventueel wat schijfjes limoen, sinaasappel en verse muntblaadjes aan toe.

 

Nog meer tips voor een gezonde levensstijl: