Wie regelmatig al eens een latte op basis van soja- of amandelmelk neemt bij de lokale koffiebar, zijn kipfilet op de boterham trefzeker heeft vervangen door hummus en zijn wekelijkse steak heeft ingeruild voor een burger op basis van quorn en groenten, die weet het wel: de veganistische levensstijl maakte de laatste jaren aardig opmars én – dankzij een enorme uitbreiding van het aanbod en assortiment – it’s here to stay.

Waren er in 2006 nog maar amper 150.000 Britse veganisten te vinden in heel de U.K., dan waren er dat in 2016 maar liefst 540.000 geworden. Een van die gedreven niet-vlees-eters is Natalie Portman. Volgens Portman zijn haar veganistische leefgewoontes trouwens niet enkel goed voor haar ecologische voetafdruk, maar zijn ze ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor haar sterke en gezonde lichaam.

Vegetarisch is de actrice al sinds haar kindertijd. Toen Portman een heel aantal jaren geleden echter ook het boek ‘Eating Animals van Jonathan Safran Foer onder ogen kreeg, maakte ze de volledige oversteek naar veganisme. “Het boek opende mijn ogen: mijn hele perspectief op ons eet- en consumentengedrag veranderde in een opslag.”

Vegan all the way

De impact van ‘Eating Animals’ op het wereldbeeld van Portman, was blijkbaar zelfs zo groot, dat ze in 2018 besloot om een film te maken onder dezelfde titel. De documentaire – die overigens deze week uitkomt in de U.K. – richt zich in het bijzonder op de impact die grootschalige industriële veeteelt heeft op onze omgeving, maar vooral ook op de ‘onmenselijke’ manier waarop dieren in die sector vaak worden behandeld.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hoewel ze dus zelf voor een full blown veganistische levensstijl gaat, merkt Portman op dat er in 2019 heel wat manieren zijn om je steentje bij te dragen aan een diervriendelijkere wereld: “Veganisme is veel flexibeler geworden. Je hoeft het niet langer op je te nemen als een volledige identiteit, je kan ook gewoon af en toe iets uit de veganistische levensstijl meepikken. Alle kleine beetjes helpen”, zegt ze daarover aan Women’s Health. “Zelfs al eet je maar één keer per week vegetarisch, dan maakt dat ecologisch gezien al een heel verschil.”

Wat Natalie Portman nog meer doet voor een strak en sterk lichaam

1. Zo traint de actrice haar lichaam op kracht

Beweging en sport zijn volgens de actrice een erg belangrijk onderdeel van een gezonde routine, maar met een overvolle werkagenda en twee kinderen onder de tien jaar, is dat niet altijd vanzelfsprekend. “Drie keer per week ga ik lopen, en dat werkt voor mij zowel fysiek als mentaal zuiverend. Als ik een uurtje kan hardlopen, dan voelt dat voor mij als meditatie.”

Voor nog meer zen, en ook voor een krachtig en gebalanceerd lichaam, doet de actrice aan gyrotonics: een uitloper van pilates, waar ook bewegingen van yoga, dans, gymnastiek, zwemmen en Tai Chi in verwerkt zitten. “Vroeger deed ik Ashtanga, maar nu ga ik gewoon naar de gym en doe ik om het even welke groepsles er op dat moment aan de gang is. Met mijn beperkte tijdslimiet, kan ik niet kieskeurig zijn”, zo klinkt het.

2. Zo zorgt de actrice voor een vitale huid

Ook wat haar skincare betreft, gaan ecologie en diervriendelijkheid voor alles. “Ik heb geluk dat er de laatste jaren zoveel geweldige nieuwe producten op de markt kwamen van labels met een ethische en duurzame insteek”, zegt ze.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Enkele van haar favorieten, ethische skincare brands zijn het Britse Pai (“Ik houd enorm van hun organische, cruelty-free moisturizers”) en Mazz Hanna – een skincare merk uit L.A.. “Vooral de CBD-infused Skin Salve van dat label is geweldig.”

3. Zo houdt de actrice haar mentale focus

Wanneer het gaat om algemene levenskwaliteit en mentale balans, houdt Portman er zelf eigenlijk maar één ‘regeltje’ op na: “Verdeel je aandacht, en probeer niet te veel ineens te doen. Als ik goed weet wat mijn prioriteiten zijn, en me kan focussen op één ding tegelijkertijd, dan neemt dat voor mij meteen heel wat stress weg.” Hoe ze voor zichzelf voldoende rust en ‘downtime’ creëert? “Dat is gemakkelijk: ik breng graag gewoon wat tijd door met mijn kinderen.”

Lees ook:

SOURCE: Harper's Bazaar