Stephanie Scheirlynck is sportdiëtiste en weet als geen ander dat de juiste voeding bijdraagt tot betere prestaties en een gezonde levensstijl. Een belangrijke bron van proteïnen? Dat zijn uiteraard eitjes en daarover weet ze aan feeling.be heel wat te vertellen. Alles wat je alt-ei-d wilde weten, beantwoord in 7 vragen.

1. Hoeveel proteïnen zitten er in een eitje?

“Een ei van gemiddelde grootte (50g zonder schaal) bevat 6,3g eiwitten. Van deze 6,3g eiwitten zitten er 3g of 47% in de eidooier en 3,3g of 52% in het eiwit.”

2. Is eigeel ongezonder dan eiwit?

“Eieren hebben geen aangetoonde voor- of nadelen voor je gezondheid. Ze zijn rijk aan voedingsstoffen: eiwitten, vetten, vitamines (B12, D, A, B2) en mineralen (fosfor, seleen, ijzer, zink). Het aanwezige vet en cholesterol zit in de eidooier en 2/3 van dit vet is enkelvoudig onverzadigd vetzuur. Deze vetzuursamenstelling van de eidooier kan beïnvloed worden via het voeder van de kippen. Kippen gevoederd met traditioneel kippenvoeder verrijkt met lijnzaad, zeealgen of visolie kunnen eieren opleveren die 6 tot 13 keer meer van het hartvriendelijke omega 3-vetzuur bevatten.”

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3 4
bekijk op één pagina

Door: Freya Franck en Stephanie Scheirlynck

Bronnen: Belgische voedingsmiddelentabel, Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen, Vlaams Instituut Gezond Leven, EOS wetenschap, Gezondheid.be, Kennisbank: experimenteel moleculair koken met eieren, CJSM: eiwit, CJSM: eten na de inspanning.

Meer advies van Stephanie Scheirlynck