We doen het allemaal wel eens, een lekkere snack eten. Vaak bevatten ze veel meer suiker dan je zou verwachten. Wist je bijvoorbeeld dat dieetkoeken ook veel suiker kunnen bevatten? Om jezelf aan het denken te zetten, heeft deze instagrammer foto’s gemaakt van dé tussendoortjes die het meeste suiker bevatten. Bij elke snack staat mooi vermeld hoeveel gram van het witte goedje er precies in je favoriete snack zit. Confrontererend.

Zoveel suiker bevatten je tussendoortjes

1. Graanrepen

Deze reep (25 gram) lijkt op het eerste zicht gezond. Maar hij bevat 6,2 gram suiker.

2. Frisdrank

Een van de meest gesuikerde tussendoortjes uit het pak? Cola natuurlijk. Een blikje bevat 35 gram, de aangeraden dagelijkse hoeveelheid is 25 gram. Water drinken is de boodschap.

3. Mentos

Van deze snoepjes eet je er al snel een paar. Een pakje bevat 22,7 gram suiker.

4. Cornflakes

Nog een tussendoortje waarvan je het suikergehalte wel eens verkeerd zou kunnen inschatten. Zelfs als er ‘gezond‘ op de verpakking staat, is het belangrijk de hoeveelheid suiker te checken.

5. Salami

Niet te geloven, maar ook in vlees zitten vaak heel wat toegevoegde suikers.

6. Dessertjes

Met dessertjes is het opletten geblazen. Maar ook als je yoghurt koopt, controleer je best even de verpakking.

7. Ketchup

Veel minder calorieën dan mayonaise, maar wel een echte suikerbom. Dit geldt trouwens voor veel sausjes. Altijd met mate.

8. Koffie

Koffie heb je tegenwoordig met allerlei smaakjes. Hou er rekening mee dat de lekkere drankjes vaak enorme hoeveelheden suiker bevatten. Het beste idee: Zelf koffie maken en geen melk of suiker toevoegen.

9. Tomatensaus

Tomatensaus maak je best zelf met verse tomaten. De sauzen die je in potten vindt, bevatten vaak grote hoeveelheden suiker.

10. Chocopasta

Het spijt ons. Maar chocopasta bevat enorm veel suiker.

 

Wil jij graag minder suiker eten? Lees dan deze negen tips tegen te veel suiker. Op zoek naar een gezond tussendoortje – of alleszins een tussendoortje met minder suiker. Hier vind je 5 opties.

Meer tips voor minder suiker: