De zomer is ein-de-lijk echt begonnen. Dat betekent ijsjes, terrasjes én zomerse kleren. Draag jij stiekem het liefst lange mouwen omdat je je niet zelfzeker voelt over je bovenarmen? Niet zo vreemd, heel wat vrouwen hebben zwaardere bovenarmen, en als jij ze hebt, is de kans groot dat je een cortisoltype bent.

Cortisoltype

Als je een cortisoltype bent, sla je vooral vet op aan je bovenarmen en buik. Dat komt door je hormoonprofiel, de verhouding tussen de verschillende hormonen in je lichaam dus. Er bestaan 4 profielen: het oestrogeentype, het testosterontype, het schildkliertype én het cortisoltype dus. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Dat vetweefsel aan je armen heeft echter wel een functie, het beschermt je zenuwen en bloedvaten.

Cortisoltypes slaan vooral vet op aan buik, borst en bovenarmen. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd, kleine hoeveelheden ervan zijn gezond, maar te veel is niet goed voor je. Je krijgt er niet alleen een buikje en zware bovenarmen van, het zorgt ook voor een opgejaagd gevoel, hartkloppingen, te hoge bloeddruk en hoofdpijn. Tijdens langdurige periodes van stress maakt je lichaam meer cortisol aan. Stress vermijden is dus belangrijk. Typische kenmerken van het cortisoltype: ze ervaren regelmatig stress, dat kan veroorzaakt worden door te veel werkdruk, maar ook door overmatig sporten of uitputting. Bovendien kan slechte voeding zorgen dat je hormoonspiegel verstoord wordt. Cortisoltypes hebben snel last van food cravings. Vaak is dat chocolade of zoute snacks. Bovendien zijn ze ‘s morgens niet veel waard voor ze koffie hebben gedronken. Andere kenmerken zijn een laag libido, spierzwakte en gewichtsschommelingen. Geen zorgen, door aanpassingen in je dieet kun jij je cortisolgehalte onder controle houden.

Last van food cravings? Hier lees je de ultieme tip om ze te weerstaan.

Cortisol onder controle

Gelukkig zijn er enkele tips om dat cortisolgehalte onder controle te houden. Zo eet je liever extra eiwitten en kies je voor gezond zout, Keltisch zeezout is bijvoorbeeld een goede optie. Uiteraard zet je ook veel fruit en groenten op het menu. Wat je liever niet eet? Snelle koolhydraten, je krijgt een piek in je bloedsuikerspiegel – een snelle energieopstoot dus – maar die gaat heel snel weer weg, waardoor je je loom en vermoeid voelt. Bovendien vermijd je maar beter te veel koffie en chocolade, de cafeïne is niet goed voor je.

Lees hier 5 x voedsel dat meer proteïnen bevat dan een ei

Het cortisoltype is niet gebaat bij ellenlange sportsessies. Kies liever om 4 à 5 keer per week minstens een half uur te sporten. Wandelen, zwemmen, fietsen of lopen zijn perfect. Ook mindfulness, yoga, ademhalingstechnieken en meditatie zijn jou op het lijf geschreven. Bovendien is voldoende slaap écht noodzakelijk voor jou.

Meer artikels over een gezond lichaam: