Je eet gezond, je beweegt voldoende en je drinkt veel water. Toch slaag je er maar niet in om gewicht blijvend te verliezen. Herkenbaar? Misschien ligt het wel aan je ochtendgewoontes. Deze 5 gewoontes laat je maar liever achterwege.

“De grootste fout die mensen maken is dat ze de dag fout starten”, zegt Susan Peirce Thompson van ‘the Institute for Sustainable Weight Loss. “De eerste momenten na het ontwaken leggen de fundamenten voor de keuzes die je voor de rest van de dag maakt. Dus die ochtendgewoontes zijn écht belangrijk. Met deze 5 gewoontes maak je liever komaf.

1. Je slaapt te veel

Je weet ongetwijfeld al dat een slaapgebrek je doet bijkomen door het slaaphormoon cortisol, maar ook te veel slapen is niet goed voor je. Uit een wetenschappelijke studie blijkt dat mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen meer kans hebben op overgewicht dan mensen die tussen 7 en 9 uren per nacht slapen. Slaap vanaf nu dus zo’n 7 à 9 uur per dag. Ook je slaapritme is belangrijk. Weinig slapen en dan slaap inhalen in het weekend is ook géén goed idee.

2. Je maakt je klaar in het donker

Als je de gordijnen gesloten laat nadat je uit bed bent gestapt mis je de grote voordelen die de zon doet voor je gewichtsverlies. Volgens een onderzoek hadden deelnemers die ’s morgens zonlicht zagen gemiddeld een lager BMI dan degenen die dat niet hadden. Volgens de onderzoekers is zo’n 20 à 30 minuten zonlicht voldoende is om een invloed te hebben op je BMI. Dat komt omdat je lichaam – en dus ook je metabolisme – je natuurlijke klok volgt. En zo gaat je metabolisme dus sneller aan de slag.

Wil je je metabolisme boosten? Lees hier hoe je dat doet.

3. Je maakt je bed niet op

Volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation slapen mensen die hun bed opmaken beter, ze hebben namelijk 19% meer kans om aan te geven dat ze een goede nachtrust hebben. En goed slapen is essentieel voor een gezond gewicht. 

4. Je mijdt de weegschaal

Onderzoekers aan de Cornell University volgden 2 jaar lang 162 mensen met overgewicht. Ze ontdekten dat degenen die zich dagelijks wogen, meer succes hadden in blijvend gewichtsverlies dan de anderen. Het beste moment om op de weegschaal te gaan staan is onmiddellijk als je opstaat, dan is je gewicht het laagst, zegt Lisa Jones van de Pennsylvania Academy of Nutrition and Dietetics. Niet alleen is je weging meer accuraat, je kunt ook je eetpatroon overdag aanpassen als het resultaat je tegenvalt.

Hier ontdek je op welke momenten je echt niet op de weegschaal mag gaan staan. 

5. Je slaat je ontbijt over

Aan de Tel Aviv University ontdekten onderzoekers dat mensen die een ontbijt aten, minder last hadden van food cravings. Het ontbijt van zo’n 600 calorieën – bestaande uit proteïnen, koolhydraten en een klein beetje zoet – is de perfecte manier om de dag te starten. Niet ontbijten mag je dus écht nooit meer doen.

Meer tips als je enkele kilo’s kwijt wilt:

DELEN