Je wilt graag sporten, maar hebt te weinig tijd voor de sportzaal? Dat is vanaf nu geen excuus meer. Want touwtje springen is erg gezond, het kost amper tijd én het kost geen geld. Het enige dat je nodig hebt is een springtouw en een plekje om te springen. En dat heeft zeker zijn effect, want deze dingen doet het met je lichaam.

1. Burn those calories

Als je graag wat wilt afvallen, is touwtje springen een heel goede aanvulling op je sportroutine. Je verbrandt er namelijk in korte tijd heel wat calorieën mee. Je verbrandt er zo’n 0,14 calorieën per kilo, per minuut mee. Weeg jij 70 kg, en spring je 10 minuten lang, dan verbrand je zo’n 100 calorieën. Dat klinkt niet veel, maar is een pak meer dan je zou verbranden met 10 minuten lopen.

2. Werk aan je conditie

De kans dat je uren aan een stuk kan touwtje springen is eerder klein. Maar door iedere dag te springen en telkens de duurtijd een klein beetje op te drijven, zul je snel merken dat het springen steeds vlotter gaat en je conditie erop vooruit gaat.

3. Full body work-out

Door touwtje te springen, train je je hele lichaam. Je gebruikt je benen en poep om te springen, je schouders en armen om het touw te laten bewegen en je buik om te stabiliseren. Je zult niet alleen slanker, maar ook veel strakker worden.

4. Goed voor je motoriek

Het is niet voor niets dat je bij boksers standaard aan touwtje springen denkt. Ook bij andere sporters zit het standaard in de opwarming. Dat komt omdat het niet alleen je uithoudingsvermogen, maar ook je motoriek verbetert. Je moet namelijk handen en voeten laten samenwerken. En dat zorgt voor meer flexibiliteit en helpt bij je coördinatie en balans.

5. Stevige botten

Heel veel spieren worden aangesproken tijdens het touwtje springen. Daarnaast is het een gewichtsdragende activiteit. Daardoor worden je botten gestimuleerd om extra botmassa aan te maken en dat zorgt dus voor een betere botdichtheid. Let wel op! Voel je pijn aan je gewrichten? Stop dan onmiddellijk en spring pas terug als de pijn volledig verdwenen is. Heb je zwaar overgewicht? Dan kun je ook beter opletten. Bovendien is het altijd slim om je springsessies af te wisselen met zwemmen of een andere sport. Twijfel je? Vraag dan zeker even raad aan je huisarts.

6. Geen excuses meer

We hebben allemaal een druk leven en soms hebben we nu eenmaal te weinig tijd om te sporten. Maar hiervoor heb je écht geen excuses meer. Want terwijl je kookpotten staan te pruttelen kun jij snel even springen. Of kijk 10 minuten minder lang televisie… Alleszins, je hebt écht geen enkel excuus meer: het is gratis, het gebeurt snel, niemand ziet je, je hoeft nergens naartoe…

7. Ennn zennn…

Geef toe, touwtje springen haalt het kind in je naar boven en is gewoon erg leuk om te doen. En zoals bij iedere vorm van beweging zorgt het dat we minder gestresseerd zijn. Haal dus dat touw boven en spring lekker even een gat in de lucht.

Dit gebeurt er met je lichaam als…

DELEN