Mindful eating: meer zen tijdens het eten dankzij deze eenvoudige stappen

Tegenwoordig heeft iedereen het druk. Weken vliegen voorbij zonder stil te staan bij wat stress en drukte doen met ons lichaam en onze geest. Tijd dus om een stapje terug te nemen en af en toe je batterijen opnieuw op te laden. Niet meteen een reisje geboekt? Geen nood, met deze tip wordt elke dag een beetje meer zen!

 

Dagelijks tijd vrijmaken om je volledig en alleen te concentreren op wat je eet, hoe je eet en waarom je eet, zorgt voor rust in je hoofd tijdens die drukke dagen. Je hoeft geen extra pauze in te lassen want ontbijten, lunchen en dineren doe je sowieso al. Yoga- en lifestylecoach Goedele Leysen heeft het over mindful eating. Zij geeft enkele tips om die momenten zo zen mogelijk in te vullen.

Mindful eating

Een derde van je zenuwstelsel is verbonden met je spijsverteringsstelsel. Staat je lichaam in fight-or-flightmodus, dan gaat je spijsvertering in pauze. Een paar tips om je lichaam naar een rest-and-digest-modus te switchen.

1. Keep breathing

Adem één keer lang en diep in vooraleer je begint te eten.

2. Focus op het moment

Focus terwijl je aan het eten bent op de smaken en texturen.

3. Mix it

Kauw je eten tot de oorspronkelijke textuur van wat je in je mond hebt onherkenbaar is.

“A relaxed mind is a creative mind”

4. Hou jezelf alert

Eet eens met de andere hand dan je gewend bent. Het dwingt je om bewuster met je eten bezig te zijn.

5. Eet op een rustige plek

Eet op een rustige plek en altijd aan tafel.

6. Stop met multitasken

Laat die smartphone dus links liggen, stop met het opstellen van je to-dolijstje en vouw na het eten je was op.

 

Meer health tips & tricks:

DELEN