Tips van een expert: zo blijf je in touch met je lichaam

giphy.com

Ons lichaam bezorgt ons vaak heel wat hartzeer, kopzorgen en frustratiemomentjes. Maar wist je dat we er vooral ook van kunnen genieten? Dat we mogen vieren hoe zacht het is en mogen lachen met de gekkigheid van onze teentjes. Dat we mogen dansen en Beyoncé-gewijs met de haren wapperen. Dat we het mogen versieren en inkleuren en betasten tot er blosjes op de wangen verschijnen. Dus dames en heren, genoeg tijd verspilt met klagen, vandaag bespreken we hoe gewéldig dat lijf van ons is en hoe we het extra in de watten kunnen leggen!

1. Do it yourself

Rond masturbatie bestaan er wel wat misvattingen: je zou er doof van worden, of impotent, en binnen een relatie zou zelfbevrediging een vorm van vreemdgaan zijn. Allemaal praatjes! Onze geslachtsdelen zijn niet voor niets vergeven van de zenuwuiteinden, daar mogen we dan ook duchtig gebruik van maken, me dunkt. Er is absoluut niets mis met het ontdekken vanjouw seksualiteit en op zoek te gaan naar wat jij lekker vindt en wat niet. Op deze manier leer je je lichaam extra goed kennen én kan je je bedpartner aangeven waar je van geniet en waar je grenzen liggen. En is dat, naast de juiste voorbehoedsmiddelen, ook geen vorm van ‘veilig vrijen’?

2. A little sweat ain’t never hurt nobody

Sporten op regelmatige basis heeft eigenlijk enkel maar voordelen: het verlaagt je stresslevel, laat je huid stralen en versterkt het hele lichaam. Maar vaak lijkt het onbegonnen werk om die sportieve nieuwjaarsvoornemens het hele jaar rond vol te houden, want we hebben het allemaal druk-druk-druk. Wil je er toch werk van maken, dan is de juiste keuze van work-out alvast een goed begin. Misschien haat je het klassieke joggen en wilde je altijd al eens leren paaldansen of rolschaatsen? Ga er dan maar voor! Wat dacht je anders van muurklimmer of pilates? Niets hoeft op de klassieke manier te gebeuren, en zolang jij fun beleeft aan je sportieve momenten, zit je gebeiteld!

3. Stress less

Stress is een vies beestje en zorgt vaak voor een soort kortsluiting tussen lichaam en geest. We vervreemden van wat ons lijf als signalen uitstuurt, gaan leven op automatische piloot, en schrikken dan van de gevolgen. Probeer dus hier en daar, uit liefde voor je lijf, momentjes in te bouwen die ontspanning toelaten. Misschien kan een fietstochtje helpen? Een weekendje wellness? Of gewoon een beetje qualitytime bij kaarslicht met je partner? De bedoeling is om op die momenten te luisteren naar wat jouw lichaam vraagt. Zoek de connectie terug op. Je zal ervoor beloond worden!

 

Wil je nog meer tips lezen van Sabine? Check dan hier haar 3 tips om positiever te kijken naar body image en ontdek hier wat je kan doen om jezelf te wapenen tegen het schoonheidsideaal in de media. 

Lees hier ook de tips van andere experten:

Tips van een expert: zo krijg je een gezonde dosis zelfvertrouwen 

Tips van een expert: 4 tips om jezelf minder druk op te leggen

Sabine Peeters

Sabine werkt als make-upartiest en is daarnaast activiste voor body positivity. De overwinning van een jarenlange eetstoornis bracht haar tot de heilige overtuiging dat élk lichaam respect verdient. Lief voor mijn lijf is de ideale aanzet voor iedereen die het eigen lichaamsbeeld, en de invloeden hierop, onder de loep wil nemen.

DELEN