Dit moet je doen voor een écht gelukkige relatie

Geven is beter dan nemen, een uitdrukking die al sinds jaar en dag meegaat. En nu is er ook wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat deze zegswijze wel eens de sleutel kan zijn tot een goede relatie. Want door regelmatig zomaar iets te doen voor je partner, zou je zelf ook gelukkiger worden in je relatie.

Psychologen van de universiteit van Rochester hebben ontdekt dat de emotionele voordelen die zijn verbonden aan lieve gebaren doen voor iemand anders, minstens even groot zijn voor de gever zelf en dit zelfs als de ontvanger zich niet echt bewust is van het gebaar. Een voorbeeld: als een echtgenoot de autoruiten van zijn vrouw van sneeuw ontdoet, zou dat een boost geven aan zijn emotioneel welzijn, zelfs als zijn vrouw het niet doorheeft.

Harry Reis, professor psychologie bestudeerde samen met zijn onderzoeksteam 175 Noord-Amerikaanse pas gehuwde mannen en vrouwen. Het onderzoek werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Emotion.

De deelnemers moesten een dagboek bijhouden en wanneer ze hun eigen wensen aan de kant plaatsten om iets voor hun partner te doen. Ze moesten ook dagelijks laten weten hoe ze zich voelden (ze konden daarvoor kiezen uit 14 positieve of negatieve emoties).

Lees ook: psycholoog verklapt: dit is dé doodsteek voor je relatie

De resultaten

De resultaten waren duidelijk: na 14 dagen waren de deelnemers die belangeloos iets voor hun partner deden, gelukkiger. Het ging om verschillende acties, zoals persoonlijke plannen aanpassen voor hun partners noden, iets doen wat de partner gewaardeerd deed voelen en liefde en affectie geven aan de partner. Belangrijk: zelfs als de partner niet doorhad dat er een lieve daad was gesteld, voelde de ‘gever’ zich beter. Dat gold zowel voor mannen als vrouwen. Doe dus wat vaker iets belangeloos voor je partner, want dat gaat niet alleen je partner plezieren maar ook gewoon jezelf een boost geven.

Meer tips voor een goede relatie:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content