Van designliefhebber tot tienerzoon: bij deze 6 Belgische collabs scoor je een origineel kerstcadeau

Echt uitpakken met kerst? Dat doe je met een origineel en onverwacht cadeau: perfect op maat van diegene die op jouw lotje staat. Niet altijd de meest eenvoudige opdracht. Gelukkig kun je dit jaar rekenen op de hulp van heel wat Belgische labels en ontwerpers, want die slaan de handen in elkaar voor een aantal sublieme capsulecollecties. Van tienerzoon tot beautylover: hier scoor jij het perfecte kerstcadeau.

1. Voor de designlover: Bru x Charles Kaisin

Het gezondste cadeau dat je designliefhebbers dit eindejaar cadeau kunt doen: een feestfles en -glazenset uit de gelimiteerde collectie van kunstenaar Charles Kaisin voor het Belgische watermerk BRU. Speciaal voor de de vijfentwintigste verjaardag van het huis, liet de kunstenaar – die bekendstaat om zijn majestueuze origami-creaties, surrealistische diners en zijn voorliefde voor geometrie – zich inspireren door de beweging van het premium bruiswater om een uniek ontwerp te maken.

Zowel op het doorschijnende etiket van alle BRU-flessen als op de set van feestglazen staat een design van gouden en blauwe origami afgebeeld, die door de beweging van de bubbels in het glas of in de fles lijken te bewegen: een unieke, bijna optische illusie die de lichtheid en vrijheid van vliegende vogels weerspiegelt. De perfecte eyecatcher om met het eindejaar op tafel te toveren.

Vanaf deze maand in beperkte oplage te koop bij Delhaize en Carrefour.

2. Voor de modekenner: Julie Kegels & Florentina Leitner x MoMu Shop

Om de zichtbaarheid van jong modetalent van bij ons te vergroten, slaan Stad Antwerpen en het Antwerpse Modemuseum de handen in elkaar. Het resultaat is New Beats: een project waarbij ze drie beloftevolle Belgische designers vragen om een stuk te ontwerpen, dat vervolgens te koop wordt aangeboden aan het grote publiek in de MoMu-shop. Dit jaar aan de beurt: Julie Kegels, Florentina Leitner en Und Uli. Die eerste ontwierp voor MoMu een exclusieve rain cover bag, vervaardigd uit upcycled vintage tafellakens en afgewerkt met een op leder geprint, vintage-geïnspireerd label.

De Belgisch-Oostenrijkse Florentina Leitner ging dan weer voor een zilverkleurige clutch in gewatteerd en gecoat linnen met hier en daar een bloem op geborduurd. En Und Uli, een Antwerps familiebedrijf dat zich toelegt om handgemaakt breiwerk, presenteert in samenwerking met Flandersfibermill, een kleinschalige, ecologische alpaca-spinnerij uit België, een kleine capsulecollectie met een unieke breitechniek die natuurlijke wol van een ongeverfd kleurenpalet voorziet.

Te koop via momu.be.

3. Voor de ecopionier : CKS x RainPharma

Speciaal voor beautyliefhebbers met een hart voor de planeet slaat Belgisch skincarelabel RainPharma dit najaar de handen in elkaar met Belgisch modelabel CKS. Het resultaat van die onverwachte samenwerking: een exclusieve, gewatteerde toilettas die volledig gefabriceerd werd uit reststoffen en leftover fabrics uit de lijn van CKS. Dankzij RainPharma zelf is de ecologisch verantwoorde toilettas bovendien gevuld met drie natuurlijke skincare essentials: Skin Wash Lemongrass, een klassieke Body Oil voor na het douchen en een natuurlijk spons met natuurlijke houtskool en vezels. Goed voor een zijdezachte huid, zonder die te beschadigen.

Nu te koop via de website van CKS voor slechts € 34,99. (Een set ter waarde van € 60,99)

4. Voor de tienerdochter: Woody x Kirilove

Ook voor je neefje, nichtje of de dochter van je beste vriendin vallen er dit jaar topcadeaus te scoren. Niemand minder dan Yéléna en Eloise Engels, de dochters van stijlicoon Tiany Kiriloff ontwierpen immers een exclusieve capsulecollectie voor Woody, al sinds jaar en dag een vaste waarde op vlak van kwaliteitsvolle en on trend nachtkledij. Voor de Woody x Kirilove-collectie selecteerden Yéléna en Eloise stoffen, kleuren en prints die kracht en zachtheid combineren: van stevig geweven katoen met zacht streepmotief tot ajourstof met een licht en speels breisel, maar ook oversized loungewear en matching accessoires zoals scrunchies, toiletzakken en sokken.

Het moto dat de mood van de collectie in een paar woorden samenvat en dat tevens ergens fijn op de rand van een mouw of kraag of out and proud op de achterzijde van een hoodie geborduurd staat, luidt ‘more amor por favor’: een warme oproep tot meer liefde, zachtheid en verbondenheid. Waarden die in het gezin Kiriloff al jaar en dag hoog in het vaandel worden gedragen.

Te koop via de Woody boetieks of via woodyworld.com.

5. Voor de beautylover: IOAN x friends bij Maasmechelen Village

Instant glow, lasting care: dat is de tagline waarmee IOAN, het skincarelabel van Jani Kazaltzis en Jens Fisser zichzelf mee in de markt zet. Een leuze waarvan overigens geen woord gelogen is. “Mensen zeggen ons vaak dat anderen het meteen zien wanneer ze IOAN gebruiken, dat instant effect, die frisse glow. Dat is precies wat we wilden vangen: dat iemand naar je kijkt en denkt ‘wow, wat draag je?’, terwijl het eigenlijk gewoon je gezonde, verzorgde huid is”, aldus Kazaltzis. Dit eindejaar ontvangen beide oprichters achter het label je graag in hun Pop-up Boutique in Maasmechelen Village. Naast de producten van IOAN zelf, shop je er ook de unieke collecties van Kaart Blanche, Serax, Boogie Bougie en Moro.

Meer info via de website van Maasmechelen Village.

6. Voor de kunstkenner: Eliza Pepermans x Annelies Timmermans

Het perfecte cadeau voor liefhebbers van de betere kunst en cultuur, vinden we in de capsulecollectie van handtassendesigner Annelies Timmermans en kunstenaar Eliza Pepermans. Om het onderzoek naar geneesmiddelen die probleemloos voorgeschreven kunnen worden tijdens de zwangerschap een hart onder de riem te steken, beschilderde Eliza zes GAMMA-handtassen uit de collectie van Timmermans met de hand. De details die te zien zijn op de accessoires zijn geïnspireerd op haar schilderijen. Hoe je zo’n exclusief draagbaar kunstwerk op de kop kunt tikken: via de online veiling die nog loopt tot 30 november. Of op de gezellige afsluiter van de samenwerking bij Schönfeld Gallery in Antwerpen. Leuk weetje: de laatste tas wordt niet geveild, maar verloot.

Meer lezen:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise

Commerciële boodschap