Op 26 februari worden in Los Angeles voor de 89ste keer de Academy Awards uitgereikt. Chef Cultuur Tanja Dierckx deelt alvast de Feeling Oscars uit.

 

Dit geweldig sciencefictionverhaal is genomineerd voor acht Oscars. Naast het alles overschaduwende La La Land is dit dus een van de grote spelers. Arrival maakt het meest kans op een Oscar voor bewerkt scenario (Moonlight is hier wel een stevige concurrent).

Een sterk scenario dus, gebaseerd op Ted Chiang’s kortverhaal ‘Story of your life’ uit 1998. Maar wat is nu de grote verdienste van Arrival?

Laat me het verhaal in een notendop vertellen. Twaalf ruimteschepen landen, verspreid op evenveel plekken, op aarde. Leger en NASA worden in staat van alarm gebracht. In een race tegen de tijd moet professor linguïstiek Louise Banks (Amy Adams) haar expertise inzetten om de bewoners van de schepen – het zijn zevenpotige wezens die van achter een doorschijnende muur contact zoeken – aan de ‘praat’ te krijgen en te achterhalen wat hun bedoelingen zijn.

Er wordt gereageerd met angst en wantrouwen. De ‘heptapods’ worden gezien als een bedreiging en moeten zo snel mogelijk onschadelijk gemaakt worden. En dan – spoiler alert! – blijkt dat deze wezens uit de toekomst komen en hier zijn om de mensheid een handje te helpen. Dat gebeurt ook, de veelpotige tijdreizigers slagen er – op hun heel eigen manier en met hulp van Louise Banks – in om vijandige naties te verbinden en geven zo een onmiskenbare vredesboodschap mee.

Geef toe: het aantal sympathieke aliens in grote Hollywoodfilms, zoals de extra-terrestrial in E.T. (1982) en de blauwe Na’vi in Avatar (2009) bijvoorbeeld, is eerder bescheiden te noemen. Als het over buitenaardse bezoekers gaat, worden we in de cinema meestal om de oren geslagen met glibberige monsters die weinig verkwikkende zaken van plan zijn. In Arrival blijken de bezoekers stukken wijzer dan wij, ook al zijn ze niet direct moeders mooiste.

Waarom zou er geen buitenaards leven zijn? Is het niet redelijk pedant om te denken dat onze aarde, als één van de miljarden planeten in het heelal, de enige zou zijn waarop levende wezens voorkomen? En waarom zouden die wezens per se vijandig zijn? Wie weet wat hebben ze ons allemaal te bieden!

Met dit soort vragen loop je de bioscoop uit na Arrival. En daarom krijgt deze film de Feeling Oscar voor Beste Boodschap!

Arrival met Amy Adams en Jeremy Renner werd geregisseerd door Denis Villeneuve en is genomineerd voor acht Oscars: film, regie, bewerkt scenario, cinematografie, montage, production design, sound mixing en sound editing. Nu in de bioscoop.

Lees hier ook de vorige blogs van Tanja:

‘La La land’ krijgt de Feeling Oscar voor Beste Openingsscène 

‘Nocturnal Animals’ krijgt de Feeling Oscar voor Buitengewone Klasse

Tine Reymer thrills your soul

Leonardo redt de planeet