Man Bijt Hond: een dag achter het scherm van een tv-icoon
Na twaalf jaar slaapstand, is Man Bijt Hond wakkerder dan ooit. Het aaibaarste der tv-programma’s telt sinds zijn comeback alweer meer dan een miljoen kijkers. Hoe doen ze het toch? We maakten het mee.
Het is nog stil en donker als we in de vroege ochtend van 14 februari 2025 de parking van productiehuis Woestijnvis oprijden. Deze valentijn is een uitgelezen dag voor een date met een oude tv-liefde. Dat het programma geliefd was, laat geen twijfel. Twaalf jaar lang bleef het hart van de Hond kloppen in de vorm van onsterfelijke fragmenten die online hun tweede leven hadden gevonden – van de verrassend lenige bejaarde Eugène uit Liedekerke die zijn rode Fiat ‘Panda’ met amper 6 centimeter speling in zijn garage wist te schuiven, over de ‘Kabouter Wesley’-dolfijn die zot werd van frustratie bij zijn pogingen ‘gekapseisd’ uitgesproken te krijgen tot de ongeziene deadpans van Pappie (Frank Focketyn) en Mammie (Tania Van der Sanden) uit afsluiter ‘Vaneigens’.
Tot de derde locatie vastligt, is de reportage niet finaal. Tik zegt de tijd
In de hoedanigheid van dagelijks actuamagazine maakte Man Bijt Hond van 1 september 1997 tot 21 januari 2013 als ingebakken crème tussen de sandwich van Het Journaal en Thuis de smaak van het vroege VRT-avondblok. Een zoete, nieuwerwetse mix van kabbelend leven en hete actualiteit, lach en traan, BV en nobele onbekende. Elke aflevering een kunst in het afvinken van ‘grappig’, ‘leerrijk’ en/of ‘ontroerend’. Tot de trouwe Hond zijn VRT-mand had moeten inwisselen voor die van het toenmalige, verse VIER – het huidige Play4 –, waar hij niet meer dagelijks maar wekelijks werd uitgezonden en een uur in plaats van het gebruikelijkehalfuur duurde. Iedereen Beroemd nam zijn plaats in op Eén, en zowat alle kijkers ineens ook. Man Bijt Hond as we knew it stierf een stille, treurige dood.
Harde cut naar twaalf jaar later. We hebben afgesproken met de huidige eindredacteurs Jokelien Vanden Brouckeen Hanne Vansteenbrugge in week twee van ‘s Honds veelbesproken revival, om een dag lang in hun voetsporen de making-of te registreren. De VRT had Woestijnvis – als vanouds – gevraagd om een programma te maken dat het slot tussen Het Journaal en de dagelijkse soap zou vullen. Evenzeer als vanouds kwamen ze bij Man Bijt Hond uit; gekoesterd, als rubriekprogramma makkelijk te vernieuwen en niet zo heel erg afwijkend in de nostalgische golf waar ook De Droomfabriek in past. “Vergelijken tussen vroeger en nu is niet aan de orde”, klinkt het evenwel. “Man bijt hond is na zestien seizoenen gestopt, wij maken gewoon het zeventiende.” Vandaag: aflevering 10.

7u30 – Koffiekoek?
“Je kunt aan deze machine tanken, als je bruin sap wilt. Voorbetere koffie moet je in de keuken zijn.” Hanne zet de toon; rechttoe rechtaan, met de grijns. De Woestijnviskantoren lijken geen kantoren. Het is er huiselijk, met een salon en een eethoek waar koffiekoeken klaarstaan – “alleen op vrijdag hoor” – en vakantiefoto’s tegen de koelkast hangen. Alsof de echte bewoner straks zal vragen wat al die mensen hier doen.
‘Die mensen’, dat zijn voorlopig redacteurs Rianne, Sophie,Malinee met hond Watson, Marie-Maxence, ervaren reporter Elise Nijs (al sinds 2010), en het even ervaren duo Jokelien en Hanne, die dag om dag een ‘Actua’ voor hun rekening nemen – de reportage over het nieuws, en de enige die op dezelfde dag wordt gemaakt en uitgezonden. Ze lezen met z’n allen in stilte de kranten aan de lange desk van het redactie-eiland. Achter hen: een grote landkaart en de vele lovende recensies over aflevering 1 – “toch wel een opluchting.” Aan het productie-eiland: Peter Ceustermans – Hanz ‘Is da verplicht?’ Rimmer in Het Eiland, Woestijnvisproducer van het eerste uur in het werkelijke leven. “Koffiekoek?”
8u00 – Missen en meer
In navolging van Jokelien – ‘Actua’-eindverantwoordelijke van de dag – trekt de redactieploeg, voorzien van een lijstje nieuwsitems, naar het vergaderlokaal. Het gaat de cirkel rond, Jokelien noteert op het bord: wat heb je gelezen, en hoe kunnen wij er onze hoek afhalen? De duizenden gezinnen die besparen op poetshulp staat met stip op één. “Misschien kunnen we drie poetshulpen laten zeggen hoe belangrijk hun job is?” “Of we kunnen de trucs van extreme kuisers in beeld brengen?” Elise: “Of we doen iets met de oude generatie die meepoetst, en gaandeweg vriendinnen zijn geworden?” Andere onderwerpen passeren de revue: Carrefour dat wil opendoen op zondag (“Heiligschennis!”), het recordaantaal undercoveragenten (“Sowieso goeie figuren, privédetectives”), de aankomende Miss België-verkiezing. Er wordt beslist om voor de vrienden-poetshulpen te gaan, als tweede piste worden eredames gezocht die mogelijke ‘verliezers’ alvast een hart onder de deelnemersriem kunnen steken. Zoekperimeter van dienst: de dorpen rond de notoire driehoek Aarschot – Diest – Tienen.

8u25 – De belstress
“Nu begint de belstress.” Hanne gaat zelf mee op zoek naar wie ooit Miss-runner-up werd, samen met Rianne en Sophie. “De vrouw van Carl Huybrechts was ooit tweede, wijlen Marie-Rose Morel ook!” Marie-Maxence, Malinee en Elise bellen poetsbureaus. Jokelien raadpleegt de Man Bijt Hond-databank, die al van de nineties meegaat. Een rariteitenkabinet uit Vlaamse klei, met voltreffers als ‘trok een melktand uit’ tot ‘mensen die regelmatig leggings dragen’. “Ooit moest Gunther (Desamblanx, ex-redacteur en Studio Brussel-dj, red.) op zoek naar mannen met grote penissen. ‘Goed gerief in de broek’ kun je misschien ook in ons systeem vinden.” (lacht) Irma (82) en poetshulp Joy (30) blijken het perfecte duo – “De huisdieren springen al recht als ze komt” – maar ze willen niet op tv. Marie-Maxence heeft Sanne getipt gekregen, die een goeie band heeft met een alleenstaande man waar ze al jaar en dag bij poetst. Een concrete poetshulplead; het eredamesidee moet het onderspit delven. Hanne: “Ik had er nochtans eentje die de carrièredeuren had zien opengaan.”
9u40 – Boterhammen mee
Marie-Maxence bevestigt de afspraak, oef: Elise mag vertrekken naar de eerste van wat drie stops moeten worden, bij Sanne en Paul in Halen. De tijd tikt meedogenloos verder, er wordt verder gebeld terwijl Elise met de cameraploeg alvast vertrekt. “Heb je je boterhammen mee?” – een blijk van moederlijke zorgzaamheid die er met twee vrouwelijke eindredacteurs onvermijdelijk blijkt ingeslopen.
Intussen is Kelly Van den Bleeken aangekomen, die na haar sporen verdiend te hebben bij de vorige Man Bijt Hond-seizoenen via Geubels en de Belgen, De Mol, en haar ‘Kijk van’ in De Slimste Mens nu terug enkele Man Bijt Hond-rubrieken voor haar rekening neemt – ‘Man Beet Hond’, ‘Buiten de lijntjes’ en ‘Kunstkijkers’. Ze is, naast onder meer Tess Uytterhoeven, Martin Heylen en de Neveneffecten, een toptalent gekweekt in de vijver die Man Bijt Hond heet.

9u52 – Wachten met de soep
Bockie komt door de gangen gewandeld – zijn ‘Overdenker’, waarin hij het antwoord op vergezochte levensvragen zoekt, is een van de vele nieuwe rubrieken. Net als ‘Levensweg’, waar regisseur Lise Tieleman zich over ontfermt, reisgenoot van onder andere Martin Heylen en Gloria Monserez in het nieuwe programma Gloria mundi. Behalve ‘Blind Date’ (twee BV’s die gedurende een uur gekoppeld worden) is er geen enkele rubriek van weleer gerecupereerd. Er kwamen genoeg nieuwe ideeën uit het hele bedrijf. Ook uit De Ideale Wereld: het hilarische ‘Uw Moeder’ van en met drillrapper Willem Leyssens, het zacht sarcastische ‘Geluk bij een ongeluk’ van Vincent Voeten en het ontwapenende ‘Licht Uit’ van Lukas Lelie voorzien de Hond van een randje humor. Die laatste van op een steeds verder uitdijend bed. “Bij De Ideale Wereld moet het altijd scherp zijn, hier kan en mag er meer human interest bij”, aldus Hanne. Dat Lelies bedgasten ook allemaal zouden blijven liggen, werd pas duidelijk bij het uitzoomen; Man Bijt Hond ten voeten uit, waar scènes een wending nemen die je niet had zien aankomen.
Poetsduo twee is intussen gevonden: “Elise kan tegen de middag naar een ouder koppel in Herentals, waar ze met poetshulp Ingrid samen soep eten”, laat Rianne weten. Jokelien zet de route uit op de kaart. “Laat hen zeker wachten met eten tot Elise er is.”
10u53 – Het café als bron
Er is per ‘Actua’ een nieuwe whatsappgroep. Elise stuurt toegekomen te zijn bij de eerste stop. “Dat is heel laat”, kijkt Jokelien licht zorgelijk. Het voordeel: tegenwoordig worden alle beelden rechtstreeks doorgestuurd naar de montagecel.De monteur van de ‘Actua’ kan dus al beginnen met het voorbereidend werk. Programmadirecteur Hazel Pleysier steekt de kop binnen: ‘En, wat wordt ‘m?” They had her at ‘poetshulp’. Intussen is er een derde duo; helaas in Berlaar: “Dat zou ik niet riskeren, dan is Elise nooit op tijd terug”, weet Hanne. “Laat ons dichter bij Vilvoorde zoeken”, stelt Jokelien voor. Waarop ze beslist om random cafés te bellen: “Daar kennen ze veel volk.”

11:25 – ‘Het is nog voor vandaag’
“Dat is nog voor vandaag?”, aldus een beller. Hanne herkent de vraag. Het blijft verbazen dat wat ‘s avonds op tv is, nu nog gemaakt moet worden. Het blijft spannend; tot de derde locatie vastligt, is de reportage niet finaal. Tik zegt de tijd.
12:01 – Applaus
“Is het overdreven dat ik Josette zou beschrijven als een tweede moeder?” Jokelien heeft Steven aan de lijn, effectief gevonden via een random Vilvoords café. “Onze reporter is nu op pad en zou om 14u45 bij jullie zijn. Mocht je een taartje in de buurt hebben, of een foto van jullie twee, mag je dat er altijd bij halen.” En zo is het derde koppel poetsvrienden gevonden. Er volgt applaus, de opluchting is tastbaar. Terwijl Elise het tweede duo interviewt, gaat de redactie zelf ook wat soep naar binnen spelen.
12:43 – De laatste
Elise wordt naar de laatste locatie in Vilvoorde gestuurd. Intussen worden bindteksten geschreven – “Dat kan Hanne beter dan ik, wij vullen elkaar goed aan”, vindt Jokelien. Hanne stelt de weekendcompilatie samen, zoekt oude foto’s voor de ‘Anno’-rubriek, ze gaan de afgewerkte montages bekijken...

13:28 – Buiten de lijntjes
De stagiair is aan de lijn met scholen om opname-afspraken te maken in verband met ‘Buiten de lijntjes’, de rubriek waarin Timon Verbeeck aan kinderen vraagt naar hun gekleurde versie van het nieuws. “We hadden Timon bezig gezien in De Slimste Mens en we vonden hem heel charmant”, verklaart Hanne de keuze voor de youtuber en tiktokker. “Hij kende Man Bijt Hond enkel van de losse fragmenten online; hij wist niet dat ze ook aan elkaar gepraat werden. Heel schattig.” Jokelien pikt in: “Hij wist ook niet wat ‘dat grote, pluizige ding’ was, de perche-microfoon – grappig, als een van de grootste contentmakers van het moment.”
13u53 – Man beet paard
Elke aflevering is een kunst in het afvinken van ‘grappig’, ‘leerrijk’ en /of ‘ontroerend’
“Maurice! Heb je je pony nog?!”, probeert Kelly voor ‘Man Beet Hond’, de rubriek waarin personages uit onvergetelijke fragmenten terug opgezocht worden. “Je hebt hem weggegeven?! Aan wie?”
15u00 – The voice
Voice-overstem Margaux Amant is in the house. De Studio Brussel-presentator van De afrekening en Music@Work trad in de voetsporen van de gepensioneerde Geert Segers en voorziet het programma van haar warme timbre en rollende huig-r. “We vonden het fijn om een vrouw aan het woord te laten, én een kans te geven aan jong talent”, aldus Hanne.

15u44 – Puzzel leggen
Elise gaat de montagecel in; binnen anderhalf uur moet alles af. “Nu zie je mij op mijn zenuwachtigst”, zegt ze, toch lachend. De concentratie is te snijden. De monteur speelt de quotes versneld af, ze gooien er weg, groeperen thematische uitspraken van de drie duo’s, bouwen het stuk gradueel op, voegen tussenbeelden en muziek toe, de eindquotes om het af te maken. Het is een huzarenpuzzel die in een onnavolgbaar tempo gelegd moet worden.
17:07 – Het moet korter
De reportage staat nog een minuut te lang. Met de nog frisse blik van de eindredactie lukt het om wat darlings te killen; snel en efficiënt, schijnbaar onverstoorbaar.
17:26 – Open de bareel!
Peter ‘de Ceu’ Ceustermans komt kijken. “Goeie figuren!” – de producer geeft zijn zegen. In de ‘compilcel’ staat de rest van de rubrieken klaar, enkel de ‘Actua’ moet nog ingepast worden. Regieassistent en Woestijnvisancien Veerle De Graeve blijft hoe dan ook kalm. Ze heeft andere tijden gekend: “Ik heb nog achterop bij motard Kamil gezeten, toen ik de tape met de aflevering lijfelijk naar de VRT moest brengen. Soms waren we zo nipt dat we op voorhand belden: ‘Zet de bareel al open!’.”

17:50 – Stof tot vriendschap
Hazel komt de stress opsnuiven. Omdat er twee stukken over valentijn na elkaar staan, wordt de volgorde alsnog gewijzigd. De Ceu geeft een go om de ‘Actua’ in de aflevering te monteren. “Hoe, de titel is niet ‘Stof tot vriendschap’?” Aflevering 10 is klaar, en wordt – met de ‘Actua’ getiteld ‘Huishoudvriend’ incluis – naar de VRT gestuurd. Ze zagen dat het goed was.
18:10 – Adem
De dag zit erop. “Ademen maar.” Het licht gaat uit. Zou er nog plaats zijn in het bed van Lukas Lelie?
Meer lezen
Beeld: Eva Vlonk.