Nocturnal Animals krijgt de Feeling Oscar voor Buitengewone Klasse

Op 26 februari worden in Los Angeles voor de 89ste keer de Academy Awards uitgereikt. Chef Cultuur Tanja Dierckx deelt alvast de Feeling Oscars uit.

 

Eerst moet ik even mijn verontwaardiging kwijt. Nocturnal Animals is met grote stip de meest vergeten film op de lijst van Oscarnominaties. Is de Academy dan toch nog steeds dat clubje van oude mannen die voorspelbare keuzes maken?

Waarom kozen zij niet voor de stilistische klasse en de pure esthetiek van Nocturnal Animals? Voor mysterie, voor die fijne lijn tussen fictie en realiteit? Voor een film die tot net voor de slotgeneriek blijft benieuwen, er dan voor de zoveelste keer flink inhakt en daarna behoorlijk nazindert?

Susan (Amy Adams) is eigenares van een galerie in het trendy Los Angeles. Haar tweede huwelijk is liefdeloos en ze kijkt terug op haar eerste met een man die schrijver wilde worden. Deze Tony (Jake Gyllenhaal) heeft nu, bijna 20 jaar later, zijn debuutroman met de naam ‘Nocturnal Animals’ klaar en stuurt haar het manuscript per post. Terwijl ze eenzaam aan het lezen slaat, komt hun verleden tot leven, net als de roman die op hun relatie geïnspireerd is...

Het wordt een ‘verhaal in het verhaal’ en precies dat geeft deze film zijn ingenieus verloop. Uiteindelijk is dit een verrassende vorm van – spoiler alert! – revenge movie. Ik had hem alleszins niet zien komen!

De adembenemende cinematografie van Seamus MacGarvey verdient... een Oscarnominatie! Net als de verstillende muziek van Abel Korzeniowski, de heftige montage van Joan Sobel, de regie van Tom Ford en – ik heb het al gezegd – het ronduit knappe scenario van dezelfde Tom Ford. Je weet wel, de mode-ontwerper die in 2009 de al even gestileerde prent A Single Man met Colin Firth maakte. Ook deze film kreeg maar één nominatie, voor Colin Firth. Nocturnal Animals kreeg er nu – ocharme – ook maar één, en dan nog voor Michael Shannon in de bijrol van de terminaal zieke sheriff in het romanverhaal. Niet slecht, maar zeker niet wat ik me van deze film zal herinneren.

De straffe vertolking van Jake Gyllenhaal heeft me meer kunnen bekoren dan die van Casey Affleck in Manchester by the Sea, die de Oscar zal winnen. Ook die drie andere genomineerden, nl. Andrew Garfield in Hacksaw Ridge, Viggo Mortensen in Captain Fantastic en Ryan Gosling in La La Land, kunnen wat mij betreft niet aan zijn prestatie tippen. En toch: geen Oscarnominatie voor Jake, begrijpe wie het begrijpen kan. En ja, ook Amy Adams werd hier, net zoals voor haar rol in Arrival, grandioos over het hoofd gezien. Wat is er toch aan de hand met die Academy?

Eén troost: in Venetië won Tom Ford de Zilveren Leeuw of ‘Grand Jury Prize’.
Dat ze in Venetië beter weten wat goed is, ik zeg het u!
Ga deze film kijken voor het te laat is!

Lees ook: Arrival krijgt de Feeling Oscar voor Beste Boodschap

Lees ook: La La Land krijgt de Feeling Oscar voor Beste Openingsscène

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content