Van New York tot 24/6: hoe June Van Thillo verhalen verandert in designobjecten
June Van Thillo runt vandaag haar eigen designplatform The TwentyFour Six, daar vertaalt ze verhalen van creatieven naar tastbare objecten die je elke dag kan gebruiken.
June Van Thillo creëerde met The TwentyFour Six een designplatform dat niet vertrekt vanuit trends, maar vanuit mensen. Dansers, designers, kunstenaars, architecten of modeontwerpers: wie haar inspireert, krijgt bij The TwentyFour Six geen klassieke samenwerking, maar een object dat een verhaal vertelt – en die lijst is intussen best iconisch, met samenwerkingen en verhalen rond onder andere Axel Vervoordt, Virginie Morobé, Kelly Rutherford, IZABO (Isabeau Olislagers), Jill van der Heijden (Pursuit Femmes) en balletdanser Wim Vanlessen (en ook creatieven zoals Nuria Val van ROWSE). En alsof dat nog niet volstaat: June Van Thillo verklapt dat er binnenkort opnieuw een opvallende naam uit de architectuur- en interieurwereld aan dat rijtje wordt toegevoegd.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Die aanpak voelt bijna journalistiek – wat niet toevallig is. June Van Thillo studeerde eerst business, belandde daarna in Parijs voor een stage bij een mediabedrijf en trok vervolgens naar Columbia University in New York voor een master journalistiek. Nadien liep ze stage bij NUMERO magazine. Het is precies daar, tussen media en mode, dat haar fascinatie groeide: hoe storytelling werkt en hoe snel de manier waarop we verhalen consumeren is veranderd.
Van verhaal naar object
Toch kwam het echte startschot niet uit een strak businessplan, maar uit een heel eerlijke oefening op een avond. June Van Thillo schreef op wat ze vooral níét meer wilde doen. En wat er wél overbleef, was opvallend helder: mensen ontmoeten, luisteren, ontdekken en creatief bezig zijn. “Ik wil mensen inspireren”, zegt ze, “en zo kwam ik op het idee om het platform te starten”.
Dat The TwentyFour Six net zo persoonlijk aanvoelt als haar verhaal, klopt ook. “Het is heel ik”, zegt ze. Alles wat verschijnt, moet ze zelf willen dragen of in huis willen zetten. En het moet esthetisch juist zitten. Design is voor haar geen luxe, maar een levenshouding: waarom zou je het niet allemaal meteen mooi maken?
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Een The TwentyFour Six-object herken je niet aan één stijl, maar aan een gevoel: vernieuwend, doordacht en vooral veelzijdig. June Van Thillo: “Vazen, pendants, cocktailglasjes… dingen die je elke dag gebruikt. En de collars (halskragen) ook: die kan je op heel veel verschillende manieren dragen”. Net die kragen kregen onlangs een extra chic hoofdstuk, dankzij Virginie Morobé: zij stapte zélf naar June Van Thillo toe met het idee voor een leren kraag – een upgrade die meteen juist voelde voor The TwentyFour Six en die hun samenwerking op gang trok.
De basis is altijd de persoon. Soms komt een idee uit een spontane opmerking of een verlangen dat al langer bij iemand leeft, maar even vaak vertrekt het vanuit Junes eigen fascinatie: ze volgt iemand al een tijd, kent hun werk, leest interviews, voelt: hier zit een wereld achter die je kan vertalen naar vorm. Vervolgens begint een proces dat verrassend lang mag duren. “Ik zou zeggen: gemiddeld zes maanden”, zegt ze. Met schetsen, samples, materiaaltests en soms ook: opnieuw beginnen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Seizoensloos design
Net die traagheid is een bewuste keuze. The TwentyFour Six is seizoensloos, zonder harde collectietijdlijnen. “In het begin dacht ik: twee keer per maand een verhaal te lanceren. Nu is één keer per maand echt al veel”, zegt ze.
Dingen komen pas online wanneer ze klaar zijn – romantisch bijna, alsof het object zelf het tempo bepaalt.
Ook commercieel kiest ze consequent voor waarde boven hype. Black Friday? Daar doet ze niet graag aan mee. Geen “sale” die mensen leert wachten op korting, wél kleine extra’s die aanvoelen als een cadeau. En toch is The TwentyFour Six niet alleen digitaal. June Van Thillo gelooft sterk in beleving: pop-ups, evenementen, objecten die je kan vastnemen. Online is belangrijk, zegt ze, maar fysiek wordt het pas écht tastbaar – en op termijn droomt ze zelfs van een groter belevingsconcept, met als startpunt twee pop-ups in december in Brussel en Antwerpen.
Ondernemen in zo’n niche blijft soms zoeken, zeker in het begin. Mensen willen vergelijken: “Is dat dan een juweelmerk? Is dat een online magazine?” Maar net dat onvergelijkbare is ook haar kracht. Zelfs als social media soms aanvoelt als één grote “doomscroll” vol nieuwe merken, houdt June Van Thillo zich vast aan een simpel idee: iedereen heeft zijn plek.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
En dat 24/6 – niet 24/7 – heet, is geen toeval. June Van Thillo’s ideale dag waarop ze echt uitstaat, is verrassend actief. “Uit is voor mij heel actief”, lacht ze. “Liever lopen in het park of zwemmen dan stil liggen, liefst buiten, en als het kan nog een expo meepikken en eindigen met lekker eten”.
Het klinkt als haar werk in miniatuur: nieuwsgierig, esthetisch en altijd in beweging.
In december brengt The TwentyFour Six de objecten ook offline: van 6 t.e.m. 14 december loopt er een pop-up in Brussel (Sablon) bij Objective Narratives, daarna verhuist het concept naar Antwerpen van 17 t.e.m. 24 december bij Gert Voorjans – waar je de volledige selectie kan ontdekken. Daar zal ook een uniek koffietafelboek te koop zijn met een overzicht van de samenwerkingen: elk exemplaar met een handbeschilderde cover, waardoor geen twee covers hetzelfde zijn.

Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Meer lezen:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier