Als er één ingrediënt niet meer weg te denken is in hippe lunchzaakjes, is het de zoete aardappel. In tegenstelling tot zijn klassiekere broer ‘de patat’ is het een groente en bij definitie is-ie dus gezond. Hoe je hem zo goed mogelijk kan klaarmaken? Dat vertelt de wetenschap je!

Koken, stomen of bakken?

Zoete aardappel is niet alleen super lekker, het zou ook een heleboel gezondheidsvoordelen hebben. De groente zou een positief effect hebben op de bloedsuikerspiegel én is een bron van vitamine B6 waardoor het ook goed is voor je hart. Verder bevat een zoete aardappel fosfor, ijzer, koper, selenium, zink, jodium en vitamine E.

Hoe je deze gezonde stofjes zo goed mogelijk behoudt tijdens het bereiden? Volgens wetenschapper Michael Greger – die je misschien wel kent uit de Netflix-documentaire Food Choices – is het koken of stomen van de zoete aardappel beter dan bakken of roosteren. Deze heerlijke lasagne met zoete aardappel is dus een perfect diner-ideetje!

Als je ‘m kookt of stoomt, blijven de antioxidanten in je zoete aardappel immers het best bewaard. Er zouden minder moleculen kapotgaan dan bij het bakken én als je een aardappel kookt, zal het zetmeel binden waardoor de voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden. Nòg een pluspuntje? De glycemische index van gekookte zoete aardappelen zou ongeveer de helft minder zijn bij bakken of roosteren. Koken is dus ook beter voor de bloedsuikerspiegel.

Meer recepten met zoete aardappel

BRON: Women's Health